tisdag 19 april 2011

Om jag kunde måla...

Jag har en bild i huvudet som jag skulle vilja ha på en vägg.
Två hundar, ganska stora och raggiga i pälsen, de sitter på ett berg, högt över staden, man ser en stjärnklar himmel och nedanför dem breder staden ut sig med sina lampor som gnistrar som om en jättinna kastat ner sitt diamanthalsband lite ovarsamt efter en sen kväll på jättarnas fest.

Egentligen ser man inte hundarna så klart, mer som silhuetter, där de sitter, inte som om de väntar på något utan mer som om de bara är, just där och då.

När man ser dem sitta där, så vet man också, att på stigen som slingrar sig fram till höger om dem, där ska de snart gå och försvinna in bland grönskan för att sedan vandra bredvid varandra nerför gatan.


Man vet också, att det här är en sådan natt när sommaren doftar intensivt och man vet också att katten som sitter i trädet, där hundarna kommer att passera inte är det minsta rädd.


Hundarna vet om katten men de bryr sig inte, den här kvällen har djuren vapenvila.
Fast...
När hundarna försvunnit, så gungar katten på en gren och ler när den tänker hundarna må ha suttit på berget och beundrat utsikten, men jag sitter här uppe och gungar och ett tu tre så plockar jag ner en stjärna med tassen!


En sådan bild önskar jag att jag kunde måla.
Men jag kan inte ens göra streckgubbar.

6 kommentarer:

Lippe sa...

Och nu fick jag en bild i mitt huvud...

lilah sa...

Det som jag omedelbart såg för min inre syn - redan i inledningen - var Lady och Lufsen!!

Men det var en vacker tavla du målade upp. Och den måste nog målas med just ord, för hur skulle man annars kunna "se" kattens tankar?

Shirouz sa...

Hej Lippe,
tänk, om man kunde jämföra sådana bilder så man visste om de var lika :)

Shirouz sa...

Hej Lilah,
vad roligt det är att höra vad du fick för bild, jag tänker på bilden där Lady och Lufsen går genom parken, när du säger det.
Mina hundar är större och raggigare, jag vet inte riktigt vad det är för ras, eller om den ens finns på riktigt...
Jo, det är nog så, den kan nog kanske enbart vara i ord, det är nog så :)

Gubben sa...

Har en sådan bild - men staden saknas...
http://gubbens.files.wordpress.com/2010/02/utsikt-frc3a5n-trollberget.jpg

Shirouz sa...

Hej Gubben,
vad fin, det är nästan som min bild jag har i huvudet! Det var en sagolik bild!