måndag 11 april 2011

Jag går nu...

Jag har en helt egen logik.
Som nu till exempel, när jag sitter och funderar på mitt löfte till mig själv att börja motionera strukturerat just i dag.
Jag tittar ut och ser att vädret är glåmigt och jag gäspar och tänker;  Nää, vad glåmigt väder, blåser gör det också, usch så trist, cykeln är i och för sig pumpad men inte genomgången och gå i skogen, åh så jobbigt, säkert ligger det massor med träd där jag ska fram och var är träningskläderna och skorna som är så jobbiga att få på sig och läste jag inte någonstans att träningsskor blir för gamla, det kan inte vara bra att motionera i för gamla skor och tänk på hur jobbiga de här pinoveckorna är innan jag kommer in i det och all träningsvärk, förresten jag ska ju kanske ändå på trav i kväll...

Precis som om jag skulle trava själv på banan.
Lyckas nästan intala mig själv att gå på trav är samma sak som att motionera själv.
Nästan.

Funderar vidare sedan på putsning av fönster. På senaste tiden har jag fått oroväckande mycket frågor från vänner om deras gardininköp. "Vad tycker du?" säger de.
Varvid jag säger "Jag har svårt att känna något som helst för gardiner."
Gardiner och dukar är jag totalt känslokall inför.
Mattor däremot...
Där har jag känslor, jag vet inte hur många gånger jag viftat med pekfingrarna och strängt sagt till katterna "Om ni inte lägger av med att åka kana på mattorna så åker de ut!
Jag spenderar orimligt mycket tid på att släta ut mattor när jag tänker efter.

Eller duschdraperi. Jag vet inte varför Styre anser att det är en bra idé att hänga i klorna i duschdraperiet.  Det är en segdragen kamp, där jag vägrar att byta draperi för att han ändå bara hänger i dem, allt medan jag säger till honom att "Nu lägger du av, det ska vara ett skydd för vattnet det här, inte någon jäkla fontän!" och han lägger öronen bakåt och ler som bara katter kan, för att några minuter senare hänga som Tarzan i lianerna och gunga glatt fram och tillbaka.
Draperiet ser numera ut som en schweizerost och jag är inte säker på vad jag vill uppnå med att inte byta det, någonstans misstänker jag att det gått prestige i det hela, jag vägrar att ge mig och likaså katten.
Och jo. Vi vet bägge två att han kommer att vinna.
Jag spenderar orimligt mycket tid på att torka golv i badrummet.

En tanke slår mig...
Kanske får jag all motion jag behöver ändå? Med torkning av badrum och utslätande av mattor?
Ja, jag vet.

Jag är en hopplös optimist.
Men.
Jag går nu.
Hör ni ett varg-yl så är det jag med träningsvärk.

5 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Gillar din positiva inställning och sättet du förmedlar den på.

lilah sa...

Har försökt skriva kommentarer här några gånger tidigare, men blogger har tagit mig på villovägar och slarvat bort det jag skrivit. Så detta är bara ett test.
Men jag tror absolut att golvtorkning och kattlyft och diverse ansträngningar i hemmet, kan absolut räknas in i motionen... :-)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
tack så mycket :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
tack så mycket :)

Shirouz sa...

Hej Lilah,
ja, den förbaskade tekniken kan man bli trött på ibland.
Jag hoppas verkligen det, men jag önskar att det gav dubbelt så mycket kondition än vad det hittills har gjort, det vore suveränt, tycker jag :D