tisdag 19 april 2011

I sovrummet ligger inte författaren. (eller författarinnan)...

Vilken dag, hörni!
I dag blir en bra dag, det har jag bestämt.
Frysen är laddad med citron- och lakritsglass, i kylen står en lasagne, i sovrummet ligger Björn Larsson, höll jag på att skriva, men det gör han inte alls det, utan hans senaste bok, vilket jag är väldigt glad över.

För, tänk, om varje bok skulle komma med författaren också?
Man skulle vara tvungen att bjuda dem på mat och kaffe och höra dem säga "Hör du du, på sidan 34 kom jag faktiskt på att jag hellre skulle ha skrivit så här.........." och så får man lyssna på hur det i stället skulle ha varit, så att man tappar bort sig i boken och får börja om, och precis när man kommit in i boken igen så säger författaren (eller författarinnan) "Hm, hör du, tyckte du inte att det var roligt sagt på den sidan?" varvid man lyfter blicken och säger "Hm?" varvid författarinnan (eller förf.) säger "Jo, du läste ju det precis nyss, du log inte ens!" varvid man säger att "Jo, det var roande..." varvid författaren (eller författarinnan) lutar sig bakåt i fåtöljen och säger, med en misslynt rynka i pannan "Så mycket kostar det väl inte att uppskatta boken?" varvid man får börja om igen och nu dessutom se till att ansiktsmusklerna arbetar.

När man sedan väl kommit in i boken ordentligt och det är riktigt, riktigt spännande så hör man från hallen "Men herregud! Läser du Stephen King? Och mina böcker står i samma hylla!? Det här får du ändra på. Jag vägrar att stå i samma hylla som honom!" varvid man får hasa sig upp och möblera om hyllan så att författarinnan (eller förf.) blir nöjd.

Till slut kommer man i genom boken. Man är inte helt säker på vad man läst, men man vet att man läst och blir ombedd att skriva en recension på 3 sidor, "och kom ihåg mellanslag efter komma och avskrivningar och stavfel kan jag helt enkelt inte med!" säger författarinnan (eller författaren).


Ja, du ser... Tänk så jobbigt det skulle kunna bli...

2 kommentarer:

winnerhorse sa...

Nämen nu när du beskrev det där så hör jag Björn Ranelid som spankulerar och från ovan frågar , nasalt som attan: mina alster bredvid de där böckerna!?

Jag är SÅ glad att man slipper dem. tror att man skulle bli bestört många gånger.

De får mer än gärna vara skuggfigurer även fortsättningsvis!

Shirouz sa...

Hej Winnerhorse
usch, jag ryser av blotta tanken.. Jag tror också man ska vara glad att man slipper dem och kan njuta av deras böcker enbart.