onsdag 6 april 2011

Begriper du inte så är du dum.

Läser en eminent artikel av Marcus Birro och jag blir förbannad.
Det är så sant det han säger, vi skenar mot ett samhälle där bristen på solidaritet är skrämmande som fan.
Vi blänger hellre på våra medmänniskor än ger dem ett leende, vi skyndar hem från affären och slår oss ner i soffan och ser andra människor leva eller fejka liv allt medan våra egna går förbi.
Vi har folk som säger att de inte bryr sig om politik, något i mina öron som är så dumt så att det nästan inte är sant.
Allt är politik.
Den vård du får när du föds, medan du lever och när du dör.
Skola, hem, jobb, import och export av vad du nu kan tänkas vilja ha.
Allt är politik.
Begriper man inte det så är det synd om en.

6 kommentarer:

Chorizo sa...

Ordet solidaritet verkar att nästan helt ha försvunnit ur vokabulären. På -70 och 1980-talen var det nästan överdrivet använt men idag använder knappt ens vänsterpolitiker ordet.

Appropå på nästa inlägg så är att inte rösta också ett sätt att rösta. Man överlåter bara åt andra att rösta för en.

Shirouz sa...

Hej Chorizo,
ja, visst är det så? Det är märkligt hur vissa ord bara försvinner, och solidaritet är ett ord som borde användas oftare och utövas.
Jo, du har rätt, det är ett sätt att överlåta åt andra att rösta för en, men då får man inte heller gnälla sedan när regeringen bestämmer saker man inte gillar, tycker jag.

Mångmamma sa...

Just därför slåss jag ilsket vidare för att upplysa min omgivning att jag FÖRVÄNTAR mig av dem att de ska rösta - i varje litet sketet val vi håller i detta land!
Annars har man förbrukat sin rätt att klaga!

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
precis!

Kalle Byx sa...

Ingen kommer undand politiken sjöng Marie Bergman någon gång på 70-talet. Hennes röst ekan fortfarande i mitt huvud. Din röst också. För att att den är varm och klok och mänsklig. Och vässad.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
skumt att du säger det, för den låten ekar ofta i mitt huvud med! Jag trodde nästan att det bara var jag som mindes henne.
Och tack, jag blir väldigt glad över det du säger, och tack det samma, för så är det, jag tycker mycket om det du skriver.