onsdag 2 mars 2011

Nu kommer dom!

Jag stod ute på balkongen nyss.
Begrundade hur jag avrättade en hel grupp verbalt på tvn igår med ett iskallt "Fan vad ni är ointressanta."
Tittade på en annan samling människor och blev rörd när en av dem pratade om sin uppväxt, hans föräldrar dog när han var femton och när han pratade om det, så kunde man se, trots att han var gammal, den femtonårige pojken han en gång var.

Då.
När jag står i mina tankar så hör jag det.
Först tror jag att jag hör fel,  men nej...
Gässen är på väg!!!!

Och som den gamla softie jag har blivit så får jag nästan tårar i ögonen av glädje.
De är på väg!!!
Jag bekämpar lusten att vråla ner till trafiken att "Stanna bilarna, gå ut, var tysta, nu, nu kommer de! Lyssna!!! Äntligen!!!"

Men jag hutar inte åt några trafikanter, jag slår upp dörren på vid gavel och bara njuter.
Jag hade ingen aning om att jag längtat så efter att höra gässen på väg mot sjön..

Det har varit en helvetes lång bister kall vinter, både rent vintermässigt och rent personmässigt ibland, men nu, du...
Gässen har aldrig fel!

Du får ursäkta mig, jag har inte tid längre, jag ska springa ut i snön och gräva upp hästhovarna nu.
Kommer du  med?

9 kommentarer:

Chorizo sa...

Vau, är gässen på väg? Nu blev jag glad även om vi lär få bida ännu en god stund här uppe innan de kommer hit. Fast skatorna har börjat föra väsen i skogsbackar och snår. Det är ett vårtecken.

Idag lovas plugrader även här men det enda som jag hoppas på är att tonvis med snö skall rasa av taket.

Cicki sa...

Visst är det underbart ljuvligt. Hör visserligen inga gäss men har sol, takdropp och plusgrader på termometern. Yes!

Shirouz sa...

Hej Chorizo,
jajemen! En kompis har t.o.m. sett dem, så nu, nu är våren i faggorna! :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
jaa, det känns som om det äntligen är hopp om en vår, det har varit en förbannat kall och hård vinter, så det är inte en dag för tidigt :)

Blondiiie ( Madde ) sa...

Jag tackar så mycket. Jag diggar din blogg och allt du skriver;). Kramar Madde

Shirouz sa...

Hej Madde,
tack, och tack detsamma, kram :)

Laila sa...

Här har gässen varit ett tag redan, men jag minns att jag också stod med mössan i hand och blicken vänd mot himlen när de kom.
Pompe hälsar att visserligen kommer det fram mycket skit i hagen när solen smälter isen där, men hans hovar behöver inte alls grävas upp.
;-))

Laila sa...

Tack för din kommentar förresten, men nej jag tror faktiskt inte det är ngn bra ide att varje gång jag översköljs av en känsla av 40 graders feber och allt blod pulserande i överkroppen, samt akut rinnande svett, (med tillhörande enorm irritation) stanna upp med det jag gör, för att notera på ett papper att "nu har det hänt en gång till".
(Man ombeds föra statistik över hur många ggr och vid vilka tillfällen man har det.) Förmodligen skulle detta orsaka ännu ett anfall. Dessutom skulle jag inte kunna arbeta om jag hela tiden skulle behöva skriva ett streck på ett papper... Och inte vet jag hur många ggr det blir under sömnen.
Men tack ändå för länken! ;-) Men jag har svårt att förstå att avslappning skulle hjälpa? Sömn t ex är väl bra avslappning, och det hjälper ju inte... Och under sin vakna tid är det ju oftast inte praktiskt genomförbart med nån slags avslappningsövning mitt uppe i alltihop, haha!

Shirouz sa...

Hej Laila,
ja, man kan ju inte låta bli att hälsa dem, och jädrar vad glad jag blev när jag hörde dem :) Än har jag inte sett dem, jag ser fram mot det så!
Det var snällt av Pompe att säga att hans hovar kan lämnas i fred så jag inte plockar dem också av misstag :D

Och länken ja...Jaha, var det så det skulle gå till, jösses, jag håller med, det upplevs ju som minst lika stressande.
Hm.. Njae, det där med avslappning har jag lite svårt att se hur det skulle hjälpa heler, och som du säger, det är ju inte alltid läge att slappna av precis var som helst.
Hoppas du hittar något annat sätt som funkar dock, jag håller tummarna för det.