måndag 7 mars 2011

Hur lär man ut empati?

En liten fråga bara, egentligen skulle jag stå vid ugnen nu.
Men...
Jag har Dalai Lama på fb och han sa så här;
Whatever the intellectual quality of the education given our children, it is vital that it include elements of love and compassion, for nothing guarantees that knowledge alone will be truly useful to human beings. Among the major troublemakers society has known, many were well-educated and had great knowledge, but they... lacked a moral education in qualities such as compassion, wisdom and clarity of vision.

Någon kommenterade det i stil med "True, but how do you teach empathy?"

Visst är det en bra fråga.
Hur lär man ut empati?
Har vi det i oss från början?
Eller kan det läras ut?
För jag vet, att det finns en del människor som inte har mycket empati alls.

Likaväl som jag vet att det finns människor med massor.
Är det inlärt?
Eller?

8 kommentarer:

Baronessan sa...

Har man det inte så kan man inte få det. Hörde ett program på radion och där var det en tjej som inte kunde känna empati. Hon hade lärt sig med åren hur hon skulle bete sig i vissa situationer men hon kunde inte KÄNNA. Helt obegripligt tycker man men tydligen är det medfött eller inte. Så det finns inget hopp :(

LordParzifal sa...

VI. Den Heliga Björken (Ur Julereien)

Den tragiska ironin i dom som fäller björkar
är att de saknar empati, estetik & hjärnceller
i sina stora träskallar.

LPWJ 25/01/08

Något för dig

http://lordparzifal.blogspot.com/2011/03/nyoversattning-av-kung-arthur-av-henry.html

Be well,
LPWJ

Mångmamma sa...

Jag tror att det går att lära ut.
På samma sätt som; För att få respekt - visa respekt!
Om man som vuxen inte visar att man lider med, bryr sig om eller tar ansvar för - kan barnet knappast begripa att det är ett moraliskt eftersträvansvärt sätt att bete sig på.
Eller?

Cicki sa...

Det är det där med EQ. Det ska tydligen gå att mäta, precis som IQ. Det finns säkert dem som inte har det i sig av en eller annan anledning/skada. Men jag tror faktiskt på det goda barnet, alltså att människan föds god men utvecklas utifrån hur man blir bemött i livet. Så jag tror att man kan lära sig empati. Inte som ett ämne som man pluggar in utan hel enkelt att man blir empatiskt bemött själv. På det viset lär man sig också empati. Vetenskapligt bevisat? Förmodligen inte. Det är bara min egen tro jag stöder detta på. Kanske är det så enkelt att jag vill tro att det är så.

Madelene sa...

Intressant..
Jag tror att det finns inuti, hos dom som har det. Att det finns dom som inte har det, men oftast har en störning någonstans, tror jag också, serimördare, pedofiler och väldtäcksmän brukar ju visa sig vara psykiskt sjuka, inte alltid men ofta. Och då hör man många gånger att det sägs att denne lider av brist på sympati/ empati.

Verkligen något att klura på hörrö!

Shirouz sa...

Hej Baronessan, Lord Parzifal, Mångmamma, Cicki och Madelene,
oj, ni har så bra kommentarer allihop så jag nästan blir sturm.

Jag vet inte riktigt själv vad jag tror, någonstans tror jag att det är medfött om man har empati eller inte, samtidigt, som jag kan tänka mig att ett barn som visar stor empati men blir bortstött kanske "vänjer sig av" med empatin och blir känslokallare, och kanske kan tappa bort sin empati?
Samtidigt som jag tänker att om man aldrig känt någon empati så hur skulle man då kunna förmås känna det genom att lära in det?
Det måste ju bli som Baronessan skriver att man vet hur man ska reagera men inte känner känslan i sig.
Det är en intressant fråga, jag ska se om jag kan luska vidare, för jag har ingen aning än...

LordParzifal sa...

6 bra punkter

http://www.ehow.com/how_4742846_kill-someone-kindness.html

Be well,
LPWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
den var bra! Och tack för länken i förra kommentaren, jag ska läsa den senare,
ha det gott :)