onsdag 23 mars 2011

Den enda intelligenta människan i världen är jag.

Det är ganska fantastiskt hur introvert och utåtblängande man kan bli när man är sjuk.
Jag ger fullständigt fan i vad som händer ute i världen och jag ger fullständigt fan i kiverier och skärmytslingar och tålamodet är lika med noll när jag hör mig fråga en vän "Men vad fan håller ni på med? Ska ni inte vara lite högre stående med tanke på vad ni håller på med? Ni är ju som ett jävla kafferep!" varvid vännen antagligen bleknar och säger "Men... Men... Det är ju inte jag som håller på..." "Nej, men du är lika fullt indragen i det hela, eller hur? Lägg av eller lägg ner det där!" morrar jag och hostar ilsket.

Sedan tittar jag på tvn och morrar ilsket åt hur dumt, dumt, dumt allting är och zappar ilsket mellan kanalerna medan jag tänker att det är inte lustigt att flertalet av världens innevånare har förvandlats till chipsätande zombietittande reality-tv-idioter.

Efter det ägnar jag lite tid åt att tycka synd om mig själv, för synd om mig, det är det självklart, där jag ligger och hostar och svär och är den enda intelligenta varelsen kvar på planeten.

Det enda som rycker upp mig ur självempatins egenkära grepp är när jag hör att Bob Dylan ska spela i Kina.
Gud så förbannad jag blir.
Att ens tänka på att sätta foten i ett land där de kör över sitt folk med stridsvagnar, sitter i knät på Burmas junta, håller Tibet i ett strypgrepp och beklagar att resten av världen fördömer Libyen, det är bara så förbannat dålig stil så att det inte finns.
"The times are a-changing" sjöng han visst på 60-talet. Lita på det.
Med lite pengar så kan man lägga sina ideologier bakom sig och skratta hela vägen till banken, morrar jag ilsket.
För övrigt har jag aldrig gillat Dylan ändå. Han har en särdeles jävla gnällig röst som får en smurf att framstå som Pavarotti i jämförelse.
Så det så.

4 kommentarer:

Mångmamma sa...

Amen till det!
Krya på dig nu, våren är i annalkande!

Gubben sa...

Nja, känner nog en till med besvärande högt IQ :D

Dylan kommer tydligen även till Borlänge och Peace and Love i sommar.

Erkänner att jag satt i ring med kamrater och sjöng Where have all the... till ostämd gitarr - det var på den tiden när inga bekymmer fanns mer än en mängd världsproblem! Men dessa vara långt bort :D

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
ja, jag tänker ju hela tiden på att krya på mig, men det funkar inte riktigt, våren är i helstorms-utförande här, snart ryker nog balkongdörren och jag vågar inte tänka på hur den farit fram ute i torpet, men du har rätt, våren är definitivt i antågande. :)

Shirouz sa...

Hej Gubben,
okay, det finns fler intelligenta varelser än mig, jag går motvilligt med på det ;)
Ack, ja, det var tider det! :D