söndag 13 februari 2011

Sitter jag i skogen ömt omfamnande en gran?

Jo. Jag är här nu igen...
Har du undrat, tänkt "Har hon gått vilse i Linas matkasse? Skulle jag kanske ta en sväng uppför de snöklädda backarna och in i skogen och se om någon Ulvstrumpa sitter och ömt håller om en stor gran och ylar med huvudet bakåtkastat "Jag tyar inte längre! Jag kan inte hålla mig till recept och stå och hacka, flisa, skära, småputtra och koka, jag blir gaaaleeen!"

Om du har tänkt så, så blir jag glad över omtanken, dock hade du inte hittat mig i skogen, däremot under sängen, hetsigt rivande sönder varje kokbok som finns i detta hushåll allt medan jag muttrade ilsket "Hädanefter ska jag bara äta snabbmat jämt! Jämt!"

Nejvars. Allvarligt talat har det gått över förväntan bra. Ingen är mer förvånad än jag, det ska villigt erkännas.
En liten snabb runda ska vi göra genom maträtterna, köttbullarna (som jag gjorde biffar av, bara för att jag inte kan trinda till det med stekpannan och kasta upp maten i luften så där snyggt....) blev godkända, champinjonsåsen smakade visst kantarellsås (?) och hade jag bara varit lite snabbare i konversationen som gick sisåhär så hade jag haft rykte om mig att vara en mästare i köket:
"Är det kantarellerna, det här?"
"Nej..."
"Det smakar kantarellsås!"
"Jaså...." och så blev jag tyst, (alldeles för länge) innan jag fann mig och sade "Jag menar, javisst, jag gjorde champinjonerna så att det skulle smaka kantareller!"
"Bra försök," sa vännen, "men det tog för lång tid för dig att komma på det..."

Själv åt jag som sagt, sojabiff (som inte alls stavas med "y" som jag skrev härom dagen) och potatis. (Nej. Ingen sås. Jag kommer inte överens med champinjoner riktigt.)

Sedan: Laxen!
Men dra mig ända bort till vägkorset och tillbaka, så gott det var!
Kia var här och åt, dagen därpå och sade "Jag äter så jag skäms!"
"Bra, bra, bra!" sa jag.

Kycklingen vet jag inget om, du vet, jag tar inte i kyckling och jag äter det definitivt inte.
Den är i frysen och ska gå till en vän som får göra vad hon vill med den.

Däremot, de ugnsstekta grönsakerna var riktigt goda, till det hade jag majsschnitzel.

Risotton har jag inte gjort än, den tänkte jag ta nästa vecka, (utan kantareller, ja, jag vet, jag är en hemsk människa som inte tycker om kantareller. Jag är för övrigt inte speciellt förtjust i jordgubbar heller. Jag vet inte vad det är med mina smaklökar...)

I korthet (he he, ja, jag vet vad du tänker "Är det här i korthet vill jag inte vara med när hon är långrandig...) så är jag väldigt nöjd med matkassen.
Det enda jag saknat den här veckan är chili, å andra sidan så visste jag om det från början, eftersom jag är väldigt chiliberoende och har chili på i stort sett allt, utom gröten, men visst, tanken har funnits där.

(Och ja. Jag kunde ha haft lite chili än här, än där, men jag ville testa hur det skulle bli när jag gör som det skulle vara, om du förstår hur jag menar...)


Hmm, det var väl det... Jo!
Mycket mat var det också. Jag har utfodrat vänner i en strid ström och har fortfarande mat kvar i frysen.
Inte illa, eller hur?

6 kommentarer:

Chorizo sa...

Så du äter inte kyckling? Det gör inte jag heller. Av religiösa skäl, brukar jag säga. Däremot gillar jag kantareller och varför inte en och annan jordgubbe också. Syltlök är annars min stora favorit. Inte en sås eller soppa utan syltlök!

Shirouz sa...

Hej Chorizo,
inte du heller? Jag blir lite full i skratt här, jag brukar också hävda att det är religiösa skäl :D
Syltlök är gott, hmm, i soppa, säger du? Där har jag missat något, det ska jag prova :)

Moster Ma sa...

Igenkännande, mitt förhållande till köttbullar och även kyckling är "ljumt" men desto hetare är passionen för syltlök.

Kalle Byx sa...

Inget chiliberoende här. Men massor av kantareller och sojabiffar med j.

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
du förespråkar alltså också syltlök? Jag måste testa det :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
sojabiffar är inte det sämsta :)