söndag 27 februari 2011

När jag blir äldre ska jag ha skvallerspegel...

Och nej.
Jag brukar inte bo i fönstret.
Mest för att det är så lite action där jag bor.

Bodde jag någonstans intressant skulle jag se till att skaffa skvallerspegel, trycka näsan mot fönstret och författa noveller om varenda en som var oförsiktig nog att gå förbi.
Kanske när jag blir äldre, det finns ju en tid för allt.

Det får mig för övrigt att tänka på när jag var ny ute i torpet.
Jag var grymt imponerad av vilken trafik det var på vägen.
Folk kom och gick, drog barnvagnar, drog hundar, drog mopeder och alla tittade uppmärksamt mot torpet.
Alla gick också väldigt långsamt...

Ända tills de fick syn på mig.
Då rodnade en del, en del sade "Hej!" tvärsnabbt och skyndade på stegen, en del andra var modigare och stannade till och sade "Jaså, är det du som hyr nu?"
Vilket jag erkände.

Så där höll det på i några veckor.
Tills alla var säkra på att jag inte var farlig utan i det närmaste en ganska harmlös människa, förutom att de kanske hade synpunkter på att det spelades musik på hög volym.
Jag själv har ju alltid haft den åsikten att om man har ett hus någonstans så är det slöseri med liv och volym att inte njuta så högt som man vill njuta av musiken.

Att vara på övervåningen och höra varje ord lika klart och tydligt som om man vore nere i undervåningen är en härlig känsla.
Jag tror att det är bra för torpet också, det finns inget så nyttigt som vibrationer i husgrunden, spindlarna gillar det, husbockarna likaså.

6 kommentarer:

Mångmamma sa...

Nu har jag läst in mig idag!
Det är jag som gastar; Oh, ja! överallt!
Gillar verkligen din blogg!
:)

Madelene sa...

Låter som ett härligt torp du har där =D
Och vibationerna håller ormarna borta också!

Chorizo sa...

Precis samma åsikt har jag om volymen på musiken. Bor man i hus är det bara att vrida ratten i botten. Vad har man annars hus till? :-)

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
tack, och tack detsamma!
Jag läser din blogg med glädje :)

Shirouz sa...

Hej Madelene,
jo, för mig är det ett härligt ställe, men standarden är helt obefintlig, så hittade Peps dit och tänkte sjunga "Hög standard" så skulle han få ändra om till "Var är standarden?" :D
Och ja, precis, det har jag inte tänkt på, men visst är det så, ytterligare ett skäl att vrida på volymen högt!

Shirouz sa...

Hej Chorizo,
ja, precis, vad har man hus till annars? :D