tisdag 8 februari 2011

Med tårar som ett vattenfall....

Kära vänner, jag skriver detta vackert rödögd och ganska så stressad. Jag har exakt 34 minuter på mig innan Halvåtta hos mig börjar och jag följer det som en slav.
Men jag lovade ju att uppdatera er om min tid som matlagningstrollkarlskvinna.


Jag har några värdefulla tips åt er, direkt.
När ni har lagat till en vitkålssallad, á la pizza-sallad, ställt ut den på balkongen, (för att det är fullt i kylen sedan du proppat in allt från Linas matkasse) så vänd inte upp och ner på burken med lock, när du väl tar in den.
Det är totalt onödigt jobb att sedan försöka få bort vinäger-olje-blandningen från soffan, plus att det är lika onödigt jobb att studsa ut i badrummet och vråla var är min Mr Vanish (jo, han heter så här i hushållet) slita av sig byxorna, spraya dem, leta efter nya byxor, undra var du gjorde av salladen, hitta den på golvet i vardagsrummet, schasa bort två katter som slickar golvet eftersom dressingen är så god.
Kort sagt, eller långt snarare, gör inte så.

För det andra.
När ni lagar till köttbullarna och river löken så lustigt och behagligt, se upp med fingertopparna.
Gråt klädsamt och effektivt när ni ändå håller på. Tänk på alla ledsamheter ni vet och gråt ut.
Däremot så behöver ni inte göra som jag; gnugga sig i ögonen direkt innan ni har tvättat händerna.
Niagarafallet har inte haft en chans mot mig här. Var lugn för det.
Det forsade, jag stekte köttbullar och grät som en grävling, jag gjorde sås och tårarna rann som ett spöregn.
Kort sagt, jag har lagt min själ i de där förbaskade köttbullarna.


Annars. Potatis-purjolöks-palsternacks-soppan... Gott gott i gott gott!
Den intogs tillsammans med vitkålssalladen.
Som jag sade till Kia, "Hör du något som mullrar härifrån så vet du vad det är..."


För övrigt, jättefina råvaror!
Och god mat! Köttbullarna ska jag ge till en vän, själv ska jag ha soyabiff, det kommer att bli kanongott.

Så. Det är hopp om livet här, så, med tårdränkta ögon avslutar jag kvällens rapport.

Hur är det med dig?

10 kommentarer:

Mångmamma sa...

Tackar som frågar.
Rätt bra faktiskt, även om jag inte kan stoltsera med några matlagningsexesser idag.Lite hastigt och lustigt blev jag kommenderad att ta hand om mamma-barngruppen i kyrkans församlingshem och när jag väl fått stämbanden på plats, blev det en av de bättre sångstunder jag lett.
Jo, jag är nöjd med dagen.
Ska bara tänja lite på begreppet d a g idag, ska agera taxichaffis runt ett i natt då storsonen och flickvän vill bli hämtade fem mil bort!
:)

YvvePyvve sa...

Inte lätt alltid! Å så försökte katterna hjälpa dig med sina små tungor :-) Man kan ju passa på att polera golvet à la Pippi Långstrump med skurborstar. Skämt å sido. Hoppas kvällen slutar bättre än den började. Jag har svårt att komma fram till TVn så tidigt som halv åtta. Tur att det finns SVT play :-)

God Natt och Sov som Törnrosa så har du nog glitterfina ögon i morgon igen!

/YvvePyvve

Madde sa...

=D=D=D=D
Men det ser ju ut att gå riktigt bra för dig! Jag ska också prova den där matkassen!
Jag lovar och svär, jag skall inte göra sådär med salladen..
Ha en bra dag!

Baronessan sa...

Du kan fixa till det för dig du. Vitkålssallad i soffan har jag aldrig provat. Kunde du inte ha låtit katterna äta upp resten också? Mina skulle inte äta, möjligen trampa runt.
Glöm inte att fylla på med vätska när du gråtit så mycket :)
Kul att du fått igång "reactions". Försökte själv förut men man måste tydligen ha en standardlayout. Ja, ja, man kan inte vara glad jämt.

Shirouz sa...

Hej Mångmamma,
vad bra, det känns gott när något oförberett händer och man seglar i hamn med vind i seglen och gott humör.
Jag höll på att skriva "kör försiktigt" men nu antar jag att du redan är hemma och har gjort just det.:)

Shirouz sa...

Hej YvvePyvve,
ja, sicken dag, det var... Ibland känns det som om man medverkar helt oförhappandes i något skämtprogram, för allting går fel... Kvällen slutade som tur var bättre, i lugn och ro, och sedan sov jag precis som Törnrosa, som du sade :)

Gubben sa...

Oj, ännu en matlagningsstjärna! Inget mot köttbullar - absolut inte - men när du bjuder på stekt salt sill...
då blir du oemotståndlig! Och det vill du väl?

Jo, tack - annars är det bra - ont om inspiration bara :D

Shirouz sa...

Hej Madde,
ja, visst gör det? ;)
Idag har jag lejt en vän att komma och ta hand om kycklingen, för där går gränsen för vad jag tar i, så jag hoppas på en lugn och skön eftermiddag när jag kan sitta och titta på henne där hon jonglerar med kastrullerna. Men det lär väl bli jobb ändå, idag ska jag nämligen göra gremolaton, eller "grinollen" som Kalle Byx sa :D
Möjligheterna där att klanta till det ser goda ut, bara man har min talang. :D
Matkassen är faktiskt riktigt bra, och, den håller mig väldigt sysselsatt.
Och, bra, gör inte som jag med salladen, jag upptäckte små kattspår indränkta i olja som försvinner in under soffan. Nu får jag försöka orma mig in under den också...

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
nej, jag hade inte testat det själv heller innan, men är man innovativ som jag, så... ;)
Jo, fast de lata djuren ville bara ha dressingen, misstänker jag, annars hade jag gladeligen satt mig ner bredvid burken och väntat...
Och, jo tack, jag säger som så, att hade jag bara orkat hade jag öppnat en öl efter den välsignade dagen igår.
Och (igen) jo, jag har fått igång reaktionerna, men det är ingen bra idé, när man är så nyfiken som jag, antingen undrar jag varför ingen har reagerat, eller också, om någon har klickat i en reaktion undrar jag vem det kan ha varit... Alltid är det nåt ;)

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jajemen, matlagningsstjärna, det är jag det och givetvis har du rätt, oemotståndlig är det enda rätta att sikta efter att bli :D
Och, gott att se dig, ja, det är så där ibland, man har ingen inspiration, men det brukar lyckligtvis komma tillbaka, när man minst anar :)