onsdag 5 januari 2011

Till och med I-or drar gränsen vid en knapp.

Jag kan nästan höra dig sucka "Nää, är du här nu igen!?"
och jag svarar "Jojomen, jag har kommit ytterligare en bit i boken och kan inte undanhålla dig det senaste jag läst..."
Det står som så här, (pedagogiskt tonfall som en småskolelärarinna kan höras om man lägger örat nära bildskärmen.) att en hund, som också är med i boken, får en knapp i ögat.
Detta gör inte ont alls. Enligt författarinnan.
Tvärtom.
Hunden blir glad för det ger honom ytterligare en anledning att vara gramse (som hans namn också är...).

Och jag lägger ner boken och suckar "Det var väl bara det som fattades. En hund som är masochist.

Det är inte det att jag har problem med att hunden plötsligt talar i boken.
Jag läser böcker om pratande kaniner, hundar och katter och troll och alver och fan vet allt utan att känna att det är allt för otroligt.
Men jag drar gränsen vid hundar som får knappar i ögonen och blir glada av det.

Jag menar, till och med åsnan I-or skulle dra gränsen där.
Och I-or är ju inte någon muntergök i vanliga fall.

Och ja.
Jag vänder blad och vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig härnäst.
En tulpan som är köttätare och om nätterna springer ner till grannarna och äter dem ur huset?
En golvtilja som ligger och helst av allt vill vara dubbeldäckare i London?
En kanin som i hemlighet uppträder på operan i Moskva varje kväll (bakom ett draperi) och tjänar storkovan?
En katt som sitter i regeringen och till vardags uppträder i damasker och långschalar när matte och husse inte är hemma?

Jag vet inte.
Men nu känner jag mig beredd på allt.

12 kommentarer:

Moster Ma sa...

Hahaha! Var får du allt ifrån?
Förresten är väl gramse iaf ett bra ord? Påminner lite om trisk tycker jag.

Laila sa...

Underbart! Ja, det är väl det som är att "tänka utanför boxen", kanske...?

På nåt sätt kom jag att tänka på Barbro Lindgrens böcker om "Vems lilla mössa flyger" och vad nu uppföljaren hette... Helt galna, men böcker som även mamma (jag) gillade skarpt att läsa högt ur en gång! :-D

YvvePyvve sa...

Jo, visst är de underbara alla figurer som vi känner! Jag älskar Pingu. Han i modellera. Mök-mök.

Ha en fin dag!

/YvvePyvve

Madelene sa...

Det låter som en riktigt spännande bok! =D

Kalle Byx sa...

Bikiniväder kanske. Idag. Det är alltid ett nöje att läsa dina texter.

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
jaa du, om jag det visste :)
Gramse är ett väldigt bra ord, det hörs hur trilsk och vrång (också ett bra ord) man är.

Shirouz sa...

Hej Laila,
jo, det är väl det, va?
Har nog missat de böckerna av Barbro, jag minns dock att jag läste hennes "Hemligt" och allt vad de böckerna hette och gillade dem skarpt.

Shirouz sa...

Hej YvvePyvve,
ja, jag är särskilt svag för Nalle Puh och mest I-or (höll jag på att skriva, men det varierar).
Pingu är ju så cool :)
Och, vad heter de där, han med hunden? Också i modellera?
Och fåret Shaun. De är ju inte så gamla, men riktigt skojiga.
Ha en fin dag du med!

Shirouz sa...

Hej Madelene,
nja, menar du den jag läser så är den allt annat än spännande, men jag ger mig inte, jag ska i genom den, däremot tänker jag på att jag skulle gärna vilja höra berättelsen om katten som sitter i regeringen, nån får skriva den, så ska jag läsa den :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
och tack, ja, det skulle inte förvåna mig...
De har pratat lite om semestrar de varit på, på Ibiza, bikini nämndes inte men boken är ju inte slut än.... ;)

Baronessan sa...

Jag har för mig att jag försökt mig på denna MK jag också men... inte lyckats. Gillas inte!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jag har gillat hennes tidigare böcker, men det här är tamme fan det sämsta jag läst på mycket länge. Alla kategorier. Boken är ihopslagen och saknas icke.