måndag 17 januari 2011

Slå inte ihjäl "grinaren".

Kommer ni ihåg "Dagens ord"?
I dag är det "Simpliciter" och det står så här:
SIMPLICITER simplis⁴iter l. -pli⁴s-, äv. ~⁰³⁰², adv.
[jfr t. o. eng. simpliciter; av lat. simpliciter, till simplex, enkel
[SIMPLICITER 0]
(numera bl. tillf., i lärd l. vitter stil) enkelt (se ENKEL 7 a, b; äv.: helt enkelt (se ENKEL 7 c α) l. endast o. allenast; i sht förr äv.: utan kommentarer l. modifikationer.
Det står det så här som exempel:
Om ni ville slå ihjäl . . ("grinaren"), kan ni icke få honom at se denna saken simpliciter såsom denna saken: utan han måste nödvändigt se bredevid. THORILD (SVS) 3: 92 (1791).

Och jag, jag känner genast en samhörighet med denna grinare som nödvändigtvis måste se bredevid.
Precis sådan är jag också. Jag kan inte nöja mig med ett sätt att se på saker, utan vill gärna ha flera olika sätt att välja i bland.
För är det något jag är övertygad om, så är det att allt inte är vad det synes vara.
Jag tänker ofta på det när jag är ute, man ser folk som det skulle kunna vara väldigt lätt att sätta etiketter på, "medelålderströtttråkigtliv", "stentuff tonåring", "likaslätiansiktetsomipersonligheten","färgblind farbror", "tam tant" och så vidare.
Men grejen är ju att man vet inte.

En sak som jag dock är övertygad om är att om jag bara fick skrapa lite på fasaden så skulle jag få höra märkliga berättelser.
Nu gör man ju inte så. Man hoppar inte fram till folk och säger "Vad är du bra på? Hur är ditt liv? Vad ångrar du och vad är du stoltast över?"
Man böjer sig inte ner över någon som sitter på en stol på fiket och frågar "När bestämde du dig för att vara just så här, eller har du inte bestämt dig än?"
Inte heller börjar man prata med någon i kön och frågar vad de drömmer om och vad de är rädda för.
Eller om de medvetet signalerar en personlighet i klädstil som de önskar att de kunde leva upp till eller om de bara kastat på sig något i all hast och egentligen står och är i ett annat land i tankarna.
Man gör ju inte så.
Tyvärr.
Men jag frågar ofta mina vänner om allt och ingenting. Ibland får jag höra "Men, hur mycket frågor har du egentligen?"
Jag tror att både de och jag vet svaret. Jag har oändligt många frågor. För varje nytt svar kommer det oftast en ny.

Däremot avråder jag bestämt från förslaget där uppe om att slå ihjäl grinaren bara för att han vill se saker bredvid.
Jag är inte säker på vad en grinare är, men det låter ju bra nära min personlighet, så kom ihåg, vi behövs här, om inte annat för att driva våra medmänniskor till vansinne med våra funderingar och frågor.

4 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Småler. Du är så träffsäker i dina påståenden.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ibland så :)

Gubben sa...

Så klart jag kommer ihåg "dagens ord" Det var ju du som förde in mig på den ovanan.
Jag behöver annars aldrig fråga mina medmänniskor vad de drömmer om eller är bra på. Det ser man ju direkt ändå - eller hur :D "Där kommer en som inte kan simma över Engelska Kanalen, he he!" eller "Hon var en gång skolmästarinna på handvolt och flick-flack! Det kan man inte tro nu..."

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jag ler här, jo, så är det ju, man ser det ju direkt :D