torsdag 27 januari 2011

Ni kvinnor, förstår va?

Oh, vad vi har mycket att prata om idag, du och jag!
Först:
Jag var på det stora shoppinghelvetet i fredags.
Jo, jag vet, en del slår ihop händerna och hoppar jämfota av glädje när de ska in i något shoppingmecka men sådan är inte jag.
Vi vesslade (Jo då, det finns. Nu gör det det.) oss in när klockan var närmare sju.


Nu har jag ju en taktik när jag shoppar något så tråkigt som kläder.
Jag far in som en tornado, scannar alla klädhängare och säger iskallt "Nej. Nej. Nej! NEJ!" och så yr jag ut igen, allt medan kläderna snurrar runt så sakta i efterdyningarna av mig.
Min vän som var med mig var helt förstummad de första gångerna, men nu har han vant sig.


Jag avfärdade alltså på detta sätt bryskt en himla massa affärer.
Sedan seglade jag in med stormvindsfart i en liten affär där jag oemotståndligt drogs till en svart klänning i charleston-modell.
Det är inte alls min stil, det vet du, som känner och har sett mig.
Ni andra får helt enkelt lita på mitt ord.
"Titta!" sa jag glädjestrålande och höll fram kapet.
"Ööööh...." mumlade vännen diplomatiskt.
"Vaaa? Titta!" strålade jag.
"Den är hemsk. Hur ser den ut?" 
"Visst är den fin!" sa jag och nonchalerade totalt föregående kommentar.
"Det är ju inte alls din stil...."
" Jag vet!" log jag.


Men sedan hängde jag tillbaks den ändå och vi äntrade Cubus.
Jag avrättade raskt en hel massa jeans och motvilligt tog jag även några par att pröva.
I storlek 38, för är det en sak jag vet, så är det att man blir ändå bara deprimerad i de där förbannade kuvöserna som de kallar provrum, med sitt obarmhärtiga ljus och lika mycket utrymme som för en ordinär husmus.
Så jag tänkte, det är lika bra att se till att jag får svart på vitt att jag inte kan ha 38 längre.
Men se på fan!
Tänk, vad trevligt det är med stretch, hör ni!
Det gick alldeles utmärkt och till min förvåning hittade jag ett par jeans som jag kunde stå ut med.
Lite för långa i benen, jag har ju alltid vetat att jag är för kort för min vikt, men helt okay.


Sedan skulle vi gå.
Vännen som är en väldigt tålmodig vän och manlig var ganska glad. Hur tålmodig han än är så är det inte heller hans favoritsak att stå och agera klädhängare.


Men!
Vad skådade mitt norra öga?
Jo, stretchleggingjeans med fickor på!
För är det något som jag velat ha så är det just leggings med fickor på.

Jag strålade.
Och vännen suckade.
Och frågade "Ska du prova dem?"
"Jaa... Fast vilken storlek ska jag ha?Hmmm..."
"Ta medium." sa han.
"Mjaa... Ta ett par small också!" sa jag, för nu hade shoppingdjävulen mot alla odds slagit till mig hårt med alla shoppingkassar som han har till förfogande.

Raskt tillbaka in i provkuvösen.

Fick på mig small.
Vännen tittade bekymrat och sade "Hmm... Kan du sitta ner i dem där?"
"Jomenvisst! Det är ju stretch!" sa jag och lyste som en sol.
"Hm. Men det är nog risk för blodstockning om du har dem länge, va?" 
"Men jag ska ju inte ha dem! Jag tar dem i M" strålade jag vidare.
"Nähä? Men varför provade du dem då?"
"För att det är en oräknelig boost för självförtroendet att komma i dem!" log jag.
Då lutade sig vännen tungt mot en vägg och jag tror att jag hörde honom sucka "Fruntimmer..."


Men ni kvinnor, förstår, eller hur?


(Och... Jag rasslade in och köpte charlestonklänningen. Den kostade bara 49:- och när jag provade den hemma sa vännen "Märkligt, den ser faktiskt inte alls så illa ut."
Tänk, det var väl det jag kände på mig.
Men sedan....
När jag ska ha den... Det vete katten...

6 kommentarer:

Baronessan sa...

Det låter precis som jag. Förutom det där med 38 då för det kan jag fetglömma. Men just det där med att fara in och ut genom affärerna som en tornado - det är jag. Har jag Gubbe med mig så brukar jag krocka med honom precis när jag är på väg ut och han på väg in, för han har oftast inte kommit längre.
Och... eftersom jag är kvinna så förstår jag :)

Bitten sa...

Jag förstår precis. Jag hade inte lika roligt när jag provade. Det var liksom åt andra hållet.

Madde sa...

Känner igen mig!
*förstår helt och fullt*

Och vilken bra vän han verkar vara!

Kalle Byx sa...

Jag förstår. Om du bara visste vad jag förstår.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
tänk dig om vi skulle vara samtidigt i en sådan affär, de skulle tro att det var en tornado där inne :D
Jag tänkte väl det, kvinnor förstår varför :)

Shirouz sa...

Hej Bitten, Madde och Kalle Byx,
som jag sa till Baronessan, jag visste väl att ni skulle förstå :)