lördag 15 januari 2011

Gott sällskap

För övrigt, vet du vad jag har gjort?
Jag har inte slängt den där vedervärdiga boken jag läste på soptippen.
Det tycker nämligen inte biblioteket om, så jag nöjer mig med att återlämna den och beklaga de nya lånarna som boken eventuellt får.
Men.
Jag vände mig till Groucho Marx självbiografi.
Det borde jag ha gjort för länge sedan.
Jag läste den en gång på det glada 80-talet och har mints (vad heter det?, "minns, mindes mints?" eller "mindes mundes mundebo"? (förlåt, jag kunde inte låta bli) den med glädje.

För ett tag sedan var vi på en loppis i staden alldeles bredvid, jag gjorde nästan ett litet förtjust hopp där i gången bland bokhyllorna när jag fick se Groucho Marx.
Helt säkert gav jag ifrån mig ett förtjust pip, det vet jag bestämt.
Sedan, när jag kom fram till disken sa damen "Hm, den här är ju lite dyrare..."
"Spelar ingen roll," sa jag, "den boken kommer aldrig upp i sitt rätta värde ändå."
"Åh, tänk om man hade fler kunder som sa så." sa hon bakom disken.
Vilket fick mig att känna mig som en riktigt exemplarisk kund, vilket alltid är trevligt, eller hur?

Men i alla fall, det är alltid med lite bävan jag läser om böcker jag tyckt om, man vet aldrig var man befinner sig i livet och om boken kommer att tala till en på samma sätt.
Ibland är det bättre att bara läsa en gång och inte igen.
Men Groucho är lika bra som han var då.
Det är sylvasst emellan varven och vansinnigt roligt och skrivet med hjärtat.
Hittills i alla fall.
Jag är inte färdig med boken än, men jag tvivlar på att jag kommer att bli besviken.

Inga kommentarer: