söndag 23 januari 2011

En sån syn vi var...

Okay, vi ska se här.
Lite spridda tankar jag haft de senaste dagarna.
Först:
Låten som inte lämnar mig ifred just nu är "Good time Charlie" av och med Gasolin', frid över deras minne.
Lika säkert som amen i kyrkan så dyker den låten upp i huvudet och jag hör Kim Larsen sjunga "The rulers of tomorrow, may bring you sorrow, but I can touch the sun and bring you some fun."
Lite irriterande i längden, och ja, jag vet, en del säger att tricket är att lyssna på låten och så blir man av med den.
Fast, om du frågar mig, så vet vi ju bägge två, att då blir låten bara ersatt av något annat, i värsta fall McDonalds-jingeln eller något annat hemskt, så jag låter hjärnan gå på repeat på den låten.
Dålig är den i vart fall inte och påminner mig jämt om första gången jag såg dem, som litet ogräs en Luciarocks-natt och jag minns hur de imponerade på mig med sin attityd av att inte ta någon som helst skit.
Också populärt kallat "integritet".
"Så där, så där, ska man vara!" sa vi till varandra, jag och bäste vännen.
Och på den tiden var det så enkelt att bli just sådan. Kunde de så kunde väl vi?
Visst, punken och proggen hjälpte också till, ledstjärnan blev att aldrig vara som alla andra, fast ironiskt nog, så var vi ju som alla andra proggpunkare.
Vi strävade åt vårt håll och hade hellre blivit sedda med håret avskalat än att lulla omkring i lockigt hår och rosa läppstift och små gulliga kjolar.
Vi bodde i våra jeans och blotta tanken på att ta av sig jeansjackor eller jeans när det var varmt bemöttes med fnysande.
Våra gympaskor var som limmade på våra fötter, vår som sommar och lukten i dem ska vi inte ens fantisera om.
På vintrarna åkte vi kana i samma gympaskor, med raggsockor som stack upp och om någon var oförsiktig nog att fråga om vi frös så log vi med blåa läppar och sa "Nää, inte ett dugg!"
Sedan gick vi hem och stod i timmar i duschen för att tina upp.
Men vi var inte helt opåverkade av tidens gång, sedan kom bootsen.
Ypperliga de också som halkdon på vintern.
Vi var säkerligen en syn att se, två steg fram och ett åt höger eller vänster och halk bakåt samtidigt.
Att vi inte slog ihjäl oss beror nog på bootsänglarna vakade över oss.

Ack, ja.
Vilka tider.
Numera kommer jag travande i riktigt foträta svarta kängor som ser ut som små båtar.
En väns son var med ut i en skoaffär för någon tid sedan.
Han fick tag på ett par sådana kängor som jag har, visade dem strålande för sin far och sa "de här, de är häftiga!"
Då stack jag fram huvudet och sa "Precis sådana har jag!"
"Åh. Nu knäckte du mig..." sa grabben och ställde tillbaka dem.
Jag förstår honom, inte vill man kliva omkring i liknande skor som en medelålders kvinna.

Hmm, vad var det vi skulle prata om egentligen?
Jag tror att vi flöt bort från ämnet.
Jag återkommer när jag kommer på vad jag egentligen tänkte säga.
Hur är det annars, med dig då?

6 kommentarer:

Chorizo sa...

Samma sak händer även mig då och då, en låt fastnar i rundgång i huvudet. Senast var det Herman's Hermits "Sleepy Joe".

För övrigt är ockå Gasolin en gammal bekanting till mig. Jag har visserligen bara sett dem en gång live, det var på deras Scandinavian Tour i Malmö, men det var en upplevelse.

Madde sa...

Haha, jag riktigt fänglades i ditt inlägg! Fasiken, du var riktigt tuff du då, som tonåring =D Kan se mig de framför mig hihi, jeansen och bootsen i 25 minusgrader.. (min mamma var likadan ;))

Trevlig läsning!
Kram

Kalle Byx sa...

Tack bra. Jag har precis varit hos tannamagaren men annars är det bra. Och jag har fotriktiga kängor.

Shirouz sa...

Hej Chorizo,
och sedan försvinner inte låten i första taget... :)
Åh, då har du sett dem live! Jag såg dem på luciarocken på tv, så jag har aldrig haft nöjet att se dem "på riktigt". Är lite avundsjuk på dig nu, men jag får väl hoppas på att de gör en reunion någon gång, det är ju så populärt bland alla andra grupper, så varför skulle inte de? :)

Shirouz sa...

Hej Madde,
jo, det kan du lita på att jag var, kosta vad det kosta ville, i nästan förfrysning, det spelade ingen roll.
Skönt att höra att din mamma var likadan, vi var nog ett antal som huttrade fram blåfrusna har jag en känsla av :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
hoppas det gick bra hos tannamagaren, fotriktiga skor är riktigt skönt nu på vintern. Jag har gjort mitt halkande, tänker jag :)