onsdag 22 december 2010

Styre Långskanks tal till varelser med och utan svans

Kära nattsjon, hm, naschon, hmm, nattschon?
Äh.
Kära vänner med och utan svansar!
Styre här, jag hörde att vänner utan svans skriver julbrev och visst har jag fejsbock, men matte sa "Ska du inte skriva ett du med, Styre, du har ju varit med om så mycket, antar jag?"
Jag tyckte det var en bra idé.
Visst kan varelser utan svans ha spännande liv, men det är inget emot mitt liv, det lovar jag!

Jag börjar med det viktigaste först:
Jag upptäckte kokt skinka! Herregud så gott det är!
Men!
Det är inte bara att slafsa i sig skinkan, först måste man slå ihjäl den riktigt duktigt och sedan äter man den samtidigt som man ylar högt och blänger på matte och Asta Katt så att de förstår att det inte är någon idé att närma sig.
Matte och Asta bara fnissar åt mig när jag gör så här, men det är för att de inte begriper bättre, jag menar, den ena har ju inte ens svans och den andra är en luddboll med dålig attityd.
Hur som helst, jag lade den viktiga skink-upptäckten till andra viktiga, som lax och Sheba.

Egentligen vill jag helst inte berätta nästa sak. Men jag gör det ändå, så att alla vänner med svans tar lärdom.
Matte är ju lite konstig och äter grönsaker (smakar inte kött ett dugg, vad är det bra för!?) och en dag bjöd hon mig på en hamburgare.
Det var jättegott!
Först var det faktiskt det.
Sedan kom Asta Katt och dammade till mig över öronen och fräste "Är du inte klok!? Äter du vegititibilioskt?"
Jag begrep ingenting. Men Asta visade mig att på paketet stod det soyabiff.
Soya är tydligen inget djur.
Jag skämdes lite men det kan ju hända den bästa att man tar fel.

Vidare så blev jag sjuk i somras.
Jag åt inte och jag gick inte på lådan och jag kräktes.
Det var jättesynd om mig.
Jag orkade inte ens förolämpa Asta.
Så då blev det åka av.
In i buren och iväg.
Fick träffa en tant som var en verklig kattkännare, för hon sa att "Han är en rolig katt!"
Och det är jag ju.
Jag undersökte noga hela rummet och det osade både katt och hund(!) och tanten plockade på mig och stoppade in en pinne i munnen och sa att jag nog hade en infektion.
Så fick jag medussin.
Den smakade tjära! Matte hade ett fasligt schå att få in den i munnen på mig och jag hade ett fasligt schå att spotta ut den igen.
Det var riktigt roligt när jag väl var på bättringsvägen.

Sedan har vi Asta Katt.
Hon är inte klok. Om vi ska ta det kort, menar jag.
Jaha.
Nu säger matte att så ska jag inte skriva.
Förblaskat!
Asta Katt är en ilsken honkatt som jag aldrig, aldrig vinner över i en enda fight.
Jag vet inte varför, jag är dubbelt så stor som hon, ändå så vinner hon.
Och så svär hon.
Massor.
Själv svär jag inte, för det är en regel att katter under fyra år inte får svära.
På min höjd morrar jag "Förblaskat!"när jag blir arg.
Bryter man mot lagen blir man (det är så hemskt så att jag nästan inte kan skriva det, men man blir hund!)
Det säger Asta och hon vet allt.
Det är också ganska irriterande. Vad jag än säger eller frågar så vet Asta allt.
Hon vet vad en fårfiol är (ett får som spelar fiol) och att när matte kommer hem och luktar konstigt så har hon druckit alkofår (får som är tilljuicade) och när matte säger att det ska vara tyst så menar hon att det är fritt fram att busa.
Allt sån't har Asta lärt mig.

Nu är det inte som så att jag avskyr Asta. Hon är varm att sova intill och vet du?
En dag, när jag låg och sov så gick Asta förbi och gav mig en tvätt!
Jag låtsades att jag inte märkte det, men jag visste väl att hon älskar mig, det gamla pälsskrället!

Sedan har vi matte.
Jag tränar henne så gott det går, men det tar på krafterna.
Ibland är hon så bångstyrig och låtsas att det är hon som bestämmer.
Och så fattar hon dåligt.
Helst vill man ju inte skylta med sina människors dåliga fattningsförmåga, men vad ska jag säga?
Hon frågar jämt "Vad har jag sagt!?" så fort jag sitter på bordet, äter på en blomma, stoppar tassen i diskvattnet och sprayar henne med det eller åker kana på mattorna.
Jag menar, om hon inte kommer ihåg det själv, hur ska jag komma ihåg det?
Och så vill hon inte dela kudde med mig.
Hon är snål med andra ord.
Muttrar om att hon inte vill vakna upp med baktassar i ansiktet och så.
Jag bryr mig inte om det där, jag lägger mig och sedan planterar jag tassarna i ansiktet på henne bäst jag vill.
I morse var det extra kul, då låg jag på kudden med ansiktet nära hennes så det första hon såg var mig.
"Hjälp!" mumlade hon och sen (det här är så hemskt så att jag förstår om ni blir upprörda) så puttade hon ner mig!
Sa att hon inte ville ha nån som stirrade på henne som om hon var frukost på morgonen.
Bah!

Hm. Jag tror att det var allt för den här gången.
Jag ska ha en god jul och det ska du med!
Skicka gärna bilder om du har nån snäll kattflicka i närheten, jag byter henne mot Asta Katt på studs! :D

10 kommentarer:

Cicki sa...

Elvis hälsar att han har glömt det däringa lösenordet till sin fejsbock. Hälsar i alla fall att varken skinka eller rå köttfärs är något att ha. Däremot kan man döda för en ostkrok. De måste man oxå slå ihjäl innan man äter de. Annars kan de hoppa på en.

Madelene sa...

Hahaha Jisses! Du har tur du som har matte och Asta katt! Och vad roligt du verkar ha med dom! Min matte frågar mig med jämt vad hon har sagt, och så vill hon att jag lär mig svenska! Jag förstår, men det är ju till fördel om hon inte vet det.
För julgranen är ju så rolig att leka med, och när matte kommer för att fråga de där igen, då smiter jag under sängen fort som attan och tittar på henne med oförstående kattunge-ögon!
Funkar varje gång ;)

Mjau..!
/Tiger

Shirouz sa...

Hej Cicki,
absolut! Ostkrokar är farliga på det sättet! :)

Shirouz sa...

Hej Madelene och Tiger,
jaa, det är oslagbart att låtsas att man inte förstår fast man förstår mycket väl :D
Jag kör mycket med att titta med stora, stora ögon på matte också, då smälter hon som snö i solsken :)

Kalle Byx sa...

God jul önskar en som äter vegetabiliskt och är utan svans.

Shirouz sa...

God Jul till dig med, Kalle Byx :)

Gubben sa...

Och jag som trott att katter var som hundar fast annorlunda! Nu vet jag bättre :P

GOD JUL!

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jo, men vet du, det har jag också trott, men frågar man Styre så är det absolut inte så, säger han ;)
God Jul till dig och frugan och Urax och alla som firar jul med er :)

Baronessan sa...

God Jul och god fortsättning på dig kära katt! Du förgyller verkligen dagarna ska jag säga. Även för mig som får läsa om det. Katten Gösta har också anammat skinka och vräker i sig så mycket han får. Jag har inte haft hjärta att tala om att det dröjer ett år till nästa gång. Men... det han inte vet...
God fortsättning till matte och Asta också.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
Styre tackar och hälsar, just nu sover han ut efter att haft en ansträngande sovstund på mattan.
Och tack, likaså gör du, hoppas att den där förbannade lunginflammationen går över snart!
He he, jag har inte heller haft hjärta att tala om det för Styre, igår var faktiskt sista dagen med skinkan, så det lär väl bli sura miner här idag.
Och god fortsättning till er alla :)