fredag 8 oktober 2010

Lilla farmor...

Hej, hur är det?
Det är lite grått och trist här, så jag tänkte att nu behöver jag ett leende och kanske du också...
Min vilde far, min kusin och hans fru (de enda jag kan med i min släkt för övrigt, ja, det vet du ju vid det här laget, eller hur?) och Fimpen gick upp till vår vän häxan förrförra helgen (jag ska komma på ett bättre smeknamn på henne, eller kanske hon gör det själv, vi får se...)

När vi satt där så sa någon att min vilde far är så pigg för sin ålder och fortsatte "Du kommer ihåg farmor, va?"
Jag nickade.
"Du vet, när hon var på pensionärshemmet och hade fyllt 90 så stod hon på farstutrappen och tittade när 2 andra pensionärer i 70årsåldern kom förbi, lite stapplande och med käpp.
Hon puffade till mig och sa "Jag hoppas att jag inte blir så där när jag blir gammal!" och så log hon illmarigt."

Jag log, jag med.
Det var länge sedan jag tänkte på min lilla farmor, men det där var hon i ett nötskal.
Krutgumma, säger en del.
Nej, säger jag.
Tanten var rena dynamiten.

10 kommentarer:

Cicki sa...

Sån var min farmor också. Hon sa att hon hjälpte "gamlingarna" när hon hälsade på sina väninnor och följde med dem ner på stan. De flesta bodde på någon form av äldreboende. De flesta var dessutom yngre än farmor. Inte farmor inte. Nu blev hon inte nittio utan "bara" 82. Men hon fick dö som hon ville, nästan mitt i språnget.

.h. sa...

Jag vill också bli en dynamittant :)

Fast det kanske kanske krävs att man har det i sig från början. Krutet.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, jag tror att det ligger så mycket i *hur* man åldras, den fysiska åldern är inte lika viktig som den mentala åldern man har.
Jag menar, jag vet ju att en del människor bär portfölj och gråa kostymer redan i sandlådan, medan en del alltid verkar ha en mental spade och hink med sig som de kan dra fram när de känner för det.

Kalle Byx sa...

Tror du brås på din farmor. Du är alltid full i sjutton när du skriver. Fortsätt med det.

Gubben sa...

Svärmor fyller 100 år i vår. Hon begriper inte vad hon ska dö av... "Jag har ju inte ens nageltrång!"
Tja, vad säger man?

Daniel sa...

Sån ska jag oxå bli som gammal.

Men åldras bara fysiskt i min värld!

Shirouz sa...

Hej .h.
jag tror att du har alla chanser att bli en dynamittant av rang, lita på mig :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
och tack! Jag hoppas på det, lite av generna måste väl ändå ha spillt över.:)

Shirouz sa...

Hej Gubben,
hon låter som en tant i min smak :D

Shirouz sa...

Hej Daniel,
samma här! :)