tisdag 28 september 2010

Allt sker under kontrollerade former.

Förutom att göra slut, så har jag återupptagit "Saker jag aldrig gjort" igen.
Du vet ju, ju äldre man blir, desto färre blir sakerna man aldrig gjort.
En del vill man helt enkelt inte göra, en del kan man inte göra och en del saker man gjort talar man väldigt tyst om.

Men!
Som tur är, så finns det fortfarande saker kvar att göra, som jag kan tala högt om, även om jag är säker på att ni skulle föredra att jag berättade om saker jag helst håller tyst om. Det får bli i en annan blogg, kanske en sen natt när jag kommer hem efter alkoholintag och är i det stadiet när man känner att "Jag vill berätta aaallllt, precis aaalllt om mig själv."
Å andra sidan ska ni inte hoppas för mycket på det, jag har datorförbud, mobilförbud och telefonförbud när jag varit ute och rumlat.
Lägg därtill att jag har en enorm disciplin när det gäller ovanstående.
Det kallas erfarenhet, och det kommer med åren.
Man har lärt sig att man helst inte vill vakna med Ågren sittande på axeln småleende och grann.

Å tredje sidan, det finns stunder då jag vaknat och önskat att jag även belagt mig själv med munkavle kvällen innan.
Kvällen innan vill man helst inte komma ihåg men är man begåvad med ett elefantminne så står det väldigt, väldigt klart vad man uttalat sig om, vilka man ogillat och vilka man verkligen tyckt att det varit en excellent idé att gå fram till för att tala om hur man verkligen känner.

Å fjärde sidan så är det ju helt klart som så, att ju äldre man blir, desto färre blir de man behöver tala om för vad man verkligen tycker.
De flesta vet redan vad man verkligen tycker och står kvar ändå i umgängeskretsen.
De andra behöver man inte bry sig så mycket om, och å den femte sidan så är det ju också som så, att bekantskapskretsen direkt inte utökas ju äldre man blir, (jag tänker mig att har man tur så kanske det blir en bekantskapskretsboom när man sitter på seniorhemmet, men medelåldern verkar inte direkt vara en ålder då nya bekantskaper står som spön i backen.)

Hm.
Var var vi?
Jo!

Saker att göra som jag aldrig gjort förut!
Förra veckan skämde jag bort mig själv med att:
1. Riva dän en golvmatta!
Har du inte gjort det förut så gör det direkt. Det är både kul och talar till den lilla vandalen som bor i varje sund person.

2. Sparkat dän en list med simpel fotkraft.
Har du aldrig gjort det, så rekommenderar jag det varmt. Se till att du är riktigt förbannad på något innan du sparkar. Efteråt kommer du att bli förvånad över hur glad och nöjd du känner dig. Det är ilsketerapi om något.

3. Hjälpt till att slå sönder en vägg.
Jag rekommenderar det å det varmaste. Kofoten och jag är numera bästisar. Det har inte gått så långt att jag går och lägger mig med kofoten på kudden, men det är inte långt därifrån.

4. Lärt mig hur ett golv och en vägg är uppbyggt.
Har ni någon aning om det, egentligen?
Har ni det?


För de, som till äventyrs nu hukar sig och undrar hur min lya ser ut numera.
Lugn.
Bara lugn.
Allt sker under kontrollerade former i Kias hus.
Denna lya är (fortfarande) intakt.

Men snart ska jag lägga ett golv i min lya, tror jag.
Då kan ni komma tillbaka för lägesrapport.
Uppför ni er riktigt väl kanske ni får sparka in en dörrlist också.

10 kommentarer:

Gubben sa...

Som så många gånger förr är du underbar i dina betraktelser över åldrandets tjusning och otjusning. Nu går jag runt och letar efter doningar och företeelser som borde få en rejäl spark. Hustrun förslog undertecknad... i ändan - så att den där jäkla kastanjen blir nersågad. Du tror inte du kan leta dig hit och ge den (kastanjen) en spark?

Moster Ma sa...

Oj oj oj så mycket kraft du har frigjort!
Så levande och strak du låter!
Golv före och efter är jag intresserad av!

Kalle Byx sa...

Jisses. Låter våldsamt. Hur bra du är på att lägga golv återstår att se men skriva kan du helt klart.

Shirouz sa...

Hej Gubben,
och tack för berömmet, jag blir glad över att höra det:)
Jag garvade gott här åt din frugas kommentar, själv ska jag villigt erkännas att för mig verkar det som att det är så mycket roligare att ta sig för saker i andras hus än i mitt eget, jag vete sjutton hur det kommer sig, men jag vet av erfarenhet att jag t.o.m. tycker att det är roligt att städa hos andra. Hos mig själv svär jag ve och förbannelse över dammsugare och dammtrasor...
Blir värre med kastanjen, jag gillar kastanjer, men sågar ni upp den kan jag komma och sparka till era bräder i fina bitar ;)

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
jaa, det är rena vitamininjektionen, jag känner det själv här, jag ska se om jag kan hysta fram en kamera för före- och eftergolv när jag sätter i gång. :)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
och tack för komplimangen, jag blir så tusans glad (jag vet inte om man ska erkänna att man blir görglad över snälla ord, men sån är jag, så det är lika bra att stå för :)
Jo, det är våldsamt, det är en sak som är helt säker, i vanliga fall är jag fridsam till min natur, men har till min häpnad upptäckt att blir jag insläppt i ett hus och får gå loss på väggar och golv så blir jag lycklig. :)

Daniel sa...

Våldsamt ja men bjud in mej på kaffe sen när ordningen e som återställd.

Shirouz sa...

Hej Daniel,
det kan du lita på :)

Ika sa...

Jag HAR rivit golvlister faktiskt och demolerat ett rum - berikande känsla.

Men du, har du rivit tapeter? ÅÅÅÅÅÅ, leta en liten kant och sedan draaaaaaaa :-)

Måste nog lämna lägenheten snarast, känner att jag vill ha sönder något - och det har jag inte riktigt råd med just nu.

Ha en bra dag :-)

Shirouz sa...

Hej Ika,
ja, visst är det! :D
Oh ja, jag har rivit tapeter i mitt sovrum och det var en härlig känsla, det med, dock så tilltalar det mig ännu mer det här totala demolerandet :)
Hoppas du hann ut ur lägenheten innan du slog sönder något ;)
Ha det bra, du med!