tisdag 3 augusti 2010

Tretton minuter.

Tretton minuter har jag på mig just nu.
Tretton minuter kan man hinna mycket på.
Man kan hinna att göra sig ovän med vänner, bryta upp eller ingå förhållanden, städa en toalett, stirra rakt ut i det blå, tömma en tvättmaskin och leta efter den där förbaskade strumpan som försvinner så lätt, vart tog den vägen?

På tretton minuter kan man författa det ilsknaste brev man någonsin skrivit och samtidigt besluta sig för att lägga det på kistbotten och inte skicka iväg det.
På tretton minuter kan man skriva det där brevet, skicka iväg det och sedan gå hem och tugga i vanmakt på en stolsrygg medan man ångrar sig.
På tretton minuter kan brevbäraren slarva bort ditt brev.
Eller lägga det i rätt brevlåda.

På tretton minuter kan man bestämma sig för att börja ett nytt liv, eller fortsätta med det gamla.
På tretton minuter kan man hinna födas, eller dö, eller ramla nerför trappan.
På tretton minuter kan man springa in i sitt livs förälskelse och antingen stå kvar och ta vara på tillfället eller backa och gå runt ett hörn och genast ångra sig och sedan titta runt hörnet och se att förälskelsen står kvar.
Eller har gått.

På tretton minuter kan man laga till en god måltid.
Eller ta något hamburgerhak och kalla det för bukfylla.

På tretton minuter kan man öppna en öl, ta en klunk och säga "Aaah!"
På tretton minuter kan man klappa två katter, skriva en blogg, ta på sig gympaskorna, jackan och bestämma sig för att biblioteket längtar efter en.

På tretton minuter kan man hinna utanför dörren och missa världens viktigaste telefonsamtal.
Eller undgå en telefonförsäljare.

På tretton minuter kan man hinna allt eller inget.
Och det här, är allt jag hinner med, just nu.
Vad hinner du?

12 kommentarer:

.h. sa...

Jag hann läsa det här inlägget! :D

Kalle Byx sa...

Jag hinner säga att jag är glad att du har börjat blogga igen eftersom det är ett nöje att läsa dina välformulerade småroliga allvarsamma texter.

eva sa...

enda kontakten med dig just nu : jag har börjat kolla din blogg !!!

Shirouz sa...

Hej .h.
ja, se där! :D

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
tack! Jag tänker som så, att de orden passar så bra på din blogg också, jag är glad att jag hittat dit :)

Shirouz sa...

Hej Eva,
ja, jag ser det nu, kul!
Du vet, när du har det mindre stressigt, så är det bara att du hör av dig. Jag är aldrig längre bort än ett telefonsamtal.

Anonym sa...

Well, man kommer ju här ifrån och två stationer bort norrut med pendeltåget på 13 min. Åsså hinner man gå till kafeterian på jobbet när man är sugen på en bulle, komma ner åfå syna bullen ifråga, ändra sej å gå till kiosken å köpa en Sportlunch istället på 13 min blankt >D /Fimpen, ska knoppa nu åsen gå upp igen i svinottan, gäääsp/

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
väl använd tid får man säga :)
Vet du vad man hinner mer? Sträcka sig i sidan när man hurtigt lyfter kattsandssäcken. Helvete, vad ont det gör.
Nåväl, det är värdsligt och går över. Men aj. (Gnälla får man göra. ;)

Baronessan sa...

Sova kanske? Igår sov jag hela dagen. 13 minuter x 17 ungefär. Helt nersänkt i skorna (som jag visserligen inte hade på mig, men ändå)

Laila sa...

MYCKET tänkvärt! Hade det inte varit så långt, hade jag satt upp det på mitt kylskåp! :-)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
då kan vi ta varandra i hand, nersänkt här med de senaste dagarna, och sovit i ungefär sådana där perioder. De säger ju, folk, att sömn är läkande, jag hoppas det gäller korta perioder också.

Shirouz sa...

Hej Laila,
men tack! Det var en komplimang som heter duga, vad glad jag blir :)