onsdag 18 augusti 2010

Påminn mig om vad det var som var så skoj med att bli äldre....

En sak ska man ha absolut klart för sig.
Man blir inte yngre.
Eller smidigare.

Jag hinner knappt hämta andan efter ryggmankemanget så lyckas jag knixa till med knät så att jag numera går som en något mindre kry version av Ringaren i Notre Dame.
Enda skillnaden mellan honom och mig är att jag inte vrålar "The bellls, the beeelllls" utan jag stönar i stället "Aaaaj... Aaajjjjjj!"
Att lida i tysthet har aldrig legat för mig.
Jag vet att det finns folk som kniper ihop sin rosenknoppsmun och bara ser lite smått förtvivlade ut.
Inte jag, inte.
Min smärttröskel är låg och verkar sitta i direktlänk till munnen.

Så, nu går jag här och tycker synd om mig själv.
Igen.
Och det är inte utan att jag funderar på vad som är så underbart med att bli äldre, egentligen?

Man sover sämre, äter mindre, kroppsdelar börjar sträva neråt, jag menar, härom dagen såg jag att jag fått smilgropar.
På knäna.
Det har ingen talat om för mig att man kan få.

Håret blir grått, fast det tycker jag i och för sig är ganska snyggt, man bänder lättare till ryggskott, knäskott, fotskott och armskott.
Man börjar höra sämre.
Helt plötsligt ser man inte med glasögonen.
Någon jäkel har börjat trycka texten mindre i tidningarna.
Så man måste ta av sig sina goggles och kisa med ögonen.
Vilket i sin tur gör underverk för ögonrynkorna så att man snart nog kan numrera dem och bläddra i dem.
Sminkar man sig med ögonskugga på dagen så några timmar senare sitter det precis under ögonbrynen.
Jag vete fan hur det går till, men så är det.
Man ser ut som om man målat sig med bägge ögonen stängda.
Effektfullt, javisst, men kanske inte den looken man eftersträvade.

Man har bagage.
Visst, både visdom och klokhet, men tyvärr också en del känslomässigt bagage som kan vara i vägen emellanåt.
Man har vanor.
Sådana som ingen kan ändra på.
Man är som en hund som aldrig lärt sig sitta och försöker någon ens komma med en antydan om att man skulle kunna göra på ett annat sätt så morrar man som en ilsken dobermann.

Och man får hårväxt på mysko ställen.
Av hänsyn till yngre känsliga läsare så ska jag inte berätta var.
Men se till att kamma ansiktet innan ni går ut när ni kommer upp i en högre ålder, jag säger bara det...

Och låren.
Låren ska vi inte prata om.
Vid en viss ålder ser de ut som baguetter.
Med solbränna på, som välgräddade sådana, men fortfarande baguetter.
Jag vet inte hur det går till heller.
Men så är det.

Ögonlocken sjunker ihop med, sa jag det?
Har man varit ute och förlustat sig en kväll, morgonen efter ser man ut som en mycket, mycket ledsen skrynkelhund, ni vet en sådan där som är skrynklig över hela kroppen.
Det är inte utan att man skulle vilja ha ett strykjärn och jämna till ansiktet lite i fogarna.
Men det gör man inte.
Man går ut och skrämmer sina medmänniskor i stället.
Lite roligt ska man ju ha.

Jo du... Det är ett helsike att bli äldre.
Å andra sidan, så håller jag helt med Keith Richards när han säger:
"Getting older is a fascinating thing. The older you get, the older you want to get..."

För, hur det än är...
Det är spännande.
Och vem vet, i morgon kanske jag vaknar upp med smilgropar vid armbågarna.
Man vet ju aldrig.

20 kommentarer:

Kalle Byx sa...

Om man beaktar alternativet till att bli gammal så är det lättare att stå ut. Tänker jag.

Bitten sa...

Varje dag får man en ny överraskning. Undrar vad jag hittar i dag som jag aldrig sett förut?
"Jaså, jag visste inte att jag hade ett blått ådernät på låret, det fanns inte där i går."
Så är det.

Anonym sa...

Hahaha, nämmenguuh! Om det är så att du gått å fått mustasch så är den i så fall vit och syns inte:o) Men du har rätt; snart får man väl gå omkring med ett förstoringsglas hängande runt halsen, så man kan läsa dom små bokstäverna som bara blir mindre å mindre. /Fimpen säger; ta´t nu lugnt med leder, skelett å muskulatur!/

Baronessan sa...

Fan vad gammal jag känner mig nu då! Men jag kan väl säga så här att du har helt rätt. Men om man ser till alternativen så är det väl bara att hänga med tills man ligger där som en skrynklig tvätthög. Man kan alltid pigga upp sig lite med att tänka på att om tio år kommer du att tycka att du var rätt ung i den ålder du är nu :)

Cicki sa...

Just nu har jag Keith biografi liggandens i att-läsa-hyllan. Enligt sambon är Keith ett medicinskt under som fortfarande lever, trots allt han utsatt sin kropp för. Det kanske därför han är så jäkla glad över att han faktiskt blir äldre....:-)

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
jo, när man betänker alternativet så är det helt klart lättare att stå ut med att kroppen chanserar.

Shirouz sa...

Hej Bitten,
precis så är det, snart ser man ut som en karta över olika stora vattendrag...

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
ja, eller också får jag en lika imponerande mustasch som Mark Twain om jag samlar lite. Jag ska fundera på det alternativet...
Jag ska försöka ta det lugnare, men idag ska gräsmattan klippas, så är det bara!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
nåväl, här har du en till som känner sig gammal, men som sagt, det är bättre än alternativet.
Hmm, sant, om tio år kommer jag att känna mig som om jag varit en vårkyckling i den åldern jag är nu :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, sambon har nog rätt, det har jag hört med, det är sanslöst vad hans kropp varit med om...
Första gången jag hörde att Keith Richards gett ut en självbiografi blev jag grymt imponerad, jag trodde inte att han mindes så mycket. ;)
Den boken ska jag för övrigt läsa, jag med, när jag kan lägga vantarna på den.

Cicki sa...

Synd vi inte bor nära, annars har du kunnat lånat vårt ex.

Anonym sa...

Denndu! Jag har precis googlat Mark Twains mustasch, å jag säger bara DENNDU! :D Satsa på å odla en sån å gör en kompis glad! >D /Fimpen/

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det är förbaskat synd. Jag har en känsla av att vi skulle ha förbaskat kul om vi träffades :)

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
jag sa ju det, där kan du snacka om mustasch ;)
Jag ska fundera på det, det är ju lika bra att sträva högt på en gång, då skulle jag ju kunna vaxa mustaschen lite så där stiligt med :D

Gubben sa...

Tack för ett riktigt gott skratt! Och för ditt stöd :D Skål då!

Daniel sa...

Allt handlar sist å slutligen om hur man åldras mentalt!

Shirouz sa...

Hej Gubben,
gott att höra att du fick ett skratt, och självklart och en stor skål :)

Shirouz sa...

Hej Daniel,
jaa, det är nog så att det är det som räknas till sist :)

Bajsugglan sa...

håller med Daniel.
kram på dig!!!!

Shirouz sa...

Hej Bajsugglan,
japp, det gör jag med, kram!