tisdag 17 augusti 2010

Jag avhåller mig...

Jag har så förbannat mycket jag borde göra.
Men jag avhåller mig. Man får inte låta arbetslusten ta över en helt och hållet.

I stället har jag:
Knallat ut i skogen (för där är det lugn och ro, tänkte jag. Fast jag vet att sådana tvärsäkra påståenden alltid blir omkullskenade av verkligheten.)
I skogen var det inte lugn och ro. Det var jag och tvåhundra nyblivna joggare.
Att de är nyblivna kan man se på deras ansträngda ansikten och deras motvilliga lunkanden.
Men om några veckor kommer de att löpa som gaseller allt medan jag travar omkring som en bortglömd ponnyhäst och lutar mig mot en tall eller gran allt medan jag försöker lista ut var i skogen jag befinner mig.

Så.
Jag gick mot djurkyrkogården. Där är det lugn och ro. Tänkte jag.

Funderade över mina djur som inte ligger där. En vilar med utsikt över skog och ängar.
Samma utsikt som han föredrog när han levde, han brukade sitta i fönstret och spana först, för att vara säker på att inga kor skulle dyka upp, precis som matte hade han ko-respekt. När kusten var klar hoppade han ner och försvann ut för att sent omsider komma hem med ett leende spelande över morrhåren.

Det började regna ganska generöst så jag tog långa benet före, blev nästan omkullsprungen av en inbiten motionär, (de känns igen på att de inte andas alls när de springer, jag vet inte om de har gälar eller något sådant, men de hörs helt enkelt inte förrän de är om och förbi. ) kom hem, kavlade upp ärmarna, fixade lunch och tänkte på allt jag har att göra.

Så långt kommen drog jag ut en kökslåda. En av de där "braatthautifallatt-låda", sedan kan du ju tänka dig resten...
Där blev jag sittande, smått imponerad över mina ekorrtendenser.
Jag har allt.
Precis allt.
Om det blir;
snöstorm (isskrapa, mitt första inköp på vägen till körkort....)
elavbrott (sudokuspel,batterier,ljus,tändstickor,tändare.)
skador (plåster i alla modeschanger,sårservetter,bandage,clips och nålar till utfiskande av stickor)
inspiration (pennor, pennor, pennor, anteckningsblock, post-it)
minneslängtan (gamla vykort, foton, små lappar med meddelanden som jag inte minns vem som skrev eller varför...)
växelbrist i konungariket Sverige (jag erkänner, det är jag som sitter på alla mynt.)
knappbrist (samma sak där, det är jag som har alla knappar)
klockbrist (jupp, även om jag inte använder klockor så har jag ett gäng i "utifallatt"-lådan, vem vet, en vacker dag kanske jag blir intresserad av klocktider.)
parfymbrist (mmm... massor med små flaskor...)
spritbrist (souvenirflaskor med JD)
receptbrist (tonvis av recept som troligen insamlats när jag varit utsvulten, eller drabbats av övermod där jag trott att "en vacker dag ska jag helsteka en älg över öppen eld.")

Allt fanns där. I lådan.
Och nu?
Det mesta finns kvar.
Ja, du vet ju.
Utifall att....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har några klockor i en låda här hemma som du kan få till din samling. Om du vill? /Fímpen, nattinatt/

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
nja, jag tror att det är bra med de jag har, det känns ganska skönt att ha sådan kontroll på tiden i byrålådorna. Jag vill ju inte bli frestad att börja bära en. :)

.h. sa...

Jag har försökt lära om mitt eget bra-att-ha-beteende. Och det är fullt möjligt att åtminstone bli något "bättre", dvs att inte samla på sig så mycket prylar utifallomatt.
Om det nu är någon fördel att göra sig av med en massa prylar. Jag vet inte.
För det är ju precis när man har gjort sig av med den där korkskruven med inbyggd nagelfil och avbitartång som man verkligen behöver just den.

Shirouz sa...

Hej .h.
ja, det är frågan, det. Jag har också gjort mig av med en del saker, men precis som du säger, när man slängt den där bra-att-ha-grejen, då, om aldrig förr, behöver man den.
Förresten, den där korkskruven med inbyggd nagelfil och avbitartång, om den finnes i verkligheten, då ska jag ha en sådan! Utifall att! :D