måndag 23 augusti 2010

Jag är inte färdig än!

Nu börjar kvällarna kännas höstlika igen, har du känt det också?
Ute i stugan så kommer det små blad nersinglande från syrenen.
Det är inte som så att jag springer in efter Karlssons klister och limmar tillbaks dem, men det är inte långt därifrån.
Jag är inte färdig med sommaren än!

Inte som så att jag tycker att jag inte hunnit allt jag ville.
Den här sommaren hade jag inga planer alls, mer än slippa vara fk's och af's nya bästa vän.
Jag ville ha en sommar utan besök, möten, konferenser och fikonspråk och myndighetsspråk,
för även om jag talar både flytande fikon- och byråkratspråk när jag måste så roar det mig inte.

Jag ville ha en sommar med goda vänner, god mat, god öl, musik, icke-sedelärande historier och
varma ljuva sommarnätter och regniga dagar när inget alls absolut skulle göras.
Det fick jag.
Jag ville ha galna sommarkvällar med spontandans precis överallt, allsång och maraccas och filosofiska diskussioner som sträcker sig långt bortom planeterna vi vet om.
Det fick jag med.
Jag ville ha sanslösa gapskratt som får en att kikna och ger kramp i magen och tårögda ögonblick när man riktigt begriper hur underbart livet är just nu och just här.
Det fick jag också.

Så, jag borde vara nöjd.
Men icke då.

Jag är inte klar än, jag vill ha fler nätter när vi sitter och funderar och skrattar och bara tänker fritt och säger mycket klokheter och en hel del som inte är klokt.
Jag vill ha mer musik och tusan vet om jag inte också vill ha en kräftskiva mitt ute i ingenstansland.
Jag vill ha ytterligare bad-dagar och jag vill till och med göra nytt rekordspring till utedasset när den där folkilskna getingen som bor bakom syrenhäcken får syn på mig och börjar jaga mig som vanligt.
Jag vill till och med klippa gräset oftare och längre. (ja, fundera på den meningen du...)

Så, jag vill inte.
Inte än.
Lägg hösten i en konserveringsburk och så tar vi bara lite, lite mer sensommar, visst?

10 kommentarer:

Cicki sa...

Kom just på....Torpet! Du har inte skrivit något om det i sommar. Hyr du inte det längre?

Här spöregnar det nu och ska visst bli ett sjujäkla väder imorgon.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
jojomen, det har jag kvar men i år har jag (skam till sägandes) inte varit så mycket där ute. När jag väl varit där har jag varit själv och njutit(om man räknar bort midsommaraftonen när det var folk i varenda buske vilket var njutbart det med på sitt sätt).
Jag tänkte ta igen det med höstsäsong i torpet och se löven gulna längre fram medan jag klappar katterna och gungar i gungstolen så sakteliga.
Det spöregnade här i natt med (vad fan kan man inte sova för när man ska sova?) och i dag lovade meteorologerna regn och rusk, men solen lyser och det är BLÅ himmel :)

Kalle Byx sa...

Håller med till fullo. Det är alldeles för tidigt. Vi lägger hösten i en konserveringsburk. Vi kan ju prova åtminstone.

stella sweden sa...

vill också ha MEEERA sommar...gärna året runt!

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
ja, det är definitivt värt att prova. Jag är inte redo för höst än. Vinter ska vi inte ens tala om...

Shirouz sa...

Hej Stella Sweden,
jaa, gärna det! Fast, vi kan klämma in lite vår också.

Daniel sa...

Håller med på alla punkter!!
Å så tycker jag ni borde hinna med kryssning hit till finland

Bjuder på ambrosiakaka!

Shirouz sa...

Hej Daniel,
åh, ambrosiakaka! En favorit :)
Ska skriva upp finlandskryssning på listan över saker att göra, bara jag kommer över min motvilja mot båtar, (eller inte så mycket båtarna, som sjösjukan som utlöses ibland när båtar sätts i hav...) :)

Gubben sa...

Hej där,
För ett bra tag sedan la jag in ett tips om min solvärmda utedusch. Men ser att du refucerat min lilla kommentar om hur badsäsongen kan förlängas. Nåväl, nu har jag börjat duscha med klädera på - får se om det hjälper :D

Shirouz sa...

Hej Gubben,
hmm, nää, refucerat har jag inte gjort med vilje, den kommentaren försvann nog ut i cyberrymden tyvärr :(
Hade nogsamt och glädjesamt tagit emot tips om hur badsäsongen förlängs, för nu är det förbaskat kallt här, hösten rycker fram bestämt.
Duschning med kläderna på kan nog vara något, hmm, jaa, alla knep är tillåtna för att förlänga säsongen :D