lördag 31 juli 2010

Vad tror du?

Hördudu...
En sak som jag tänkte på i natt, och som jag i och för sig har tänkt på ganska länge, är folk som tror.
Jag tror att jag har så svårt för folk som är riktigt inne i någon slags religion för att de verkar så tvärsäkra.

Det skulle vara så enormt uppfriskande om någon sa "Jag tror på det här. Men vem vet, det kanske är helt fel?"

Jag menar, jag gillar Benjamin Franklin, eller vem det nu var igen, som sa "Jag tror inte på spöken, men jag är rädd för dem."
Det är en sund inställning till livet, om du frågar mig.

Jag tror inte på en hel del saker, fast, iofs, Bush trodde jag inte på, men han är tyvärr verkligt verklig.
Jag tror inte heller på, (på fullaste allvar) att musiken nu har nått en ny lågpunkt och att allt egentligen hade den goda smaken att hända när jag växte upp.
Fast ibland undrar jag...

Jag tror inte heller på att grannarna lämnar ludd kvar för att medvetet irritera mig.
Jag tror tvärtemot att de lever så spännande och kaotiska liv att de inte hinner att tänka på så små futtigheter som ludd i tumlaren.
Jag tror också på att de är tämligen långsynta och inte ser dammråttor, och att jag, med ålderns rätt ska ta reda på dammråttorna, för jag är så närsynt numera så att det inte är klokt.
Det måste vara något med åldern, va?
Att man måste ta av sig sina goggles för att se?

Jag tror också (fortfarande, ja) att boleros är ett synnerligen dåligt skämt.
Men jag kan ju ha fel.
Det kanske är som så, att kränga på sig en bolero, så att man ser ut som man snott en femårings kofta är snyggt och helt som det ska vara.

Så visst kan jag ha fel.

Jag tror också att katterna inte ska göra våld på laxen som jag lagt på diskbänken att tina.
Det tror jag jämt, av någon outgrundlig anledning.
Jag har oftast fel.
Man tycker att jag borde lära mig något av detta.
Men sån är inte jag, tydligen.
Den dagen laxen inte fått ben och försvunnit under soffan ihop med två morrande katter så kommer jag att kränga upp på en stol och rita kors i taket.
Det tror jag. Fullt och fast.

4 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag tror absolut att du har rätt. Men jag kan ha fel ;)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, det tror jag med i stort sett ;)

.h. sa...

Man kan alltid ha fel. Men man kan ha rätt också :)

Man kanske kan växla lite mellan mantrat "jag kan ha fel" och "jag kan ha rätt". Så blir det en hyfsad balans :D

Shirouz sa...

Hej .h.
Ingen dum idé, lite balans mellan de bägge alternativen är nog att föredra :)