tisdag 13 juli 2010

Bara en massa jävla gnäll.

En sak med en blogg som få nämner, är den oinskränkta rätten att klaga och gnälla och gnöla preciiiis hur mycket man vill.
Man får vara precis hur stelbent, tjurig, pms-ig, ja, kalla det vad du vill, och ingen har rätt att säga "Men faan, vad du gnäller!" för då returnerar man med repliken "Och vem tvingade dig att läsa?"

Så.
Nu.
Är ni med?
Dags för härligt gnölande á la mig:

För det första:
Det räcker nu. Det är bra. Jag vill inte ha mer värme. Jag är nöjd. Mer än nöjd. Jag flyter bort.
Jag svettas som en åkersork utan åker. Hilfe!

För det andra.
Ni som går in på restauranger och varuhus med i praktiken inga kläder alls på er.
Sluta ögonblickligen med det! Jag vill inte frotteras med era nakna magar eller bli knuffad av nakna ryggar. Jag vill inte. Jag vill inte!
Ta åtminstone på er en t-shirt. Snälla... För min skull.

För det tredje.
Lägg av med att kroppsfixera er på stranden. Se er omkring. Vi ser allihop totalt komplett olika ut. En har säck-lår, en har mage, en har rygg med valkar, en annan har fjälliga tår, en tredje har en tupé som flyter iväg i vattnet, precis just där, ser du?
Ingen är perfekt. Kom ihåg det.
Ut med dig i vattnet och njut som bara den och kom ihåg att sedan, när du blir gammal så är det inte stunderna när du nojade över hur du ser ut som du kommer att minnas med välbehag.

För det fjärde.
Jag vill inte, jag vill inte, jag vill inte höra vad du säger i din mobil. Ställ dig inte i knät på mig och för en konversation som skulle få t.o.m. Cheetah, (ja, Tarzans apa) att slå dövörat till.
Jag ger tusan i om du är på ICA, eller att du är på väg hem.
Jag bryr mig inte. Sänk rösten och använd telefonen som telefon och inte som megafon.
Förstått?

För det femte.
Jag vill ha större glasskulor. Jag är en vuxen kvinna och kan inte tolerera bebisglasskulor.
Jag vill gärna se att en slick lämnar kvar åtminstone halva glassen.
Nej, jag är inte glupsk.

För det sjätte.
Barn är barn är barn. Om du råkar befinna dig på stranden, stående i vattenbrynet, bli inte förbannad om något barn kommer springande och stänker ner dig.
Blir du arg för en sådan grej så ska du stanna hemma och på din höjd bada i en enmansbadbalja.
Förstått?

För det sjunde.
Ge fan i att blänga på min cigg. Jag har inga som helst intentioner att slänga fimpen på stranden. Jag tänker inte heller jaga dig fram och tillbaka i vattnet allt medan jag blåser rökringar på dig.
Jag står minst 30 meter från dig, har en ask som jag lägger fimparna i och står inte och ojar mig över din stads-suv som du naturligtvis behöver för att ta dig fram mellan caféerna.

För det åttonde.
Såå skönt det här kändes. Jag känner mig som en ny människa. Som en vårvind som leker och viskar. Det är skönt med gnäll och gnöl. Det är underbart med gnäll och gnöl. Ack.
Jag känner mig underbart partisk, gnällig och jag har varit suveränt orättvis, en riktig rugguggla.
Det här måste vi göra om, eller hur?

För det nionde.
En långrandig baddräkt gör inte under för någon kvinnas figur. När jag har på mig min så påminner jag ganska mycket om en falukorv på ben inslagen i färgglad cellofan.
Det bjuder jag på för även om jag är jävel på att gnälla så vet jag också att folk behöver ett gott skratt mellan varven.
Det tillhandahåller jag.
Med varm hand.

För övrigt, vi hörs igen och hur är det med dig i värmen?

14 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag håller med på samtliga punkter - punkt! Särskilt det där om att det fan i mig räcker med värme nu. Jag får paniiiiiik!

Kalle Byx sa...

Gnäll på! Du gnäller underbart.

.h. sa...

Bra gnällt! :)
Det hör väl till de få saker man orkar företa sig i värmen. Gnälla.
Och det lär inte bli kyligt än på några dagar :D

Ha det gott

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jaa! Fast, jag fick så att jag teg igår, det åskade, blixtrade och regnade i 3, 4 timmar här. Jag var väldigt nöjd och glad över regnet, däremot kunde ljusshowen och dundret ha besparats mig.

Shirouz sa...

Hej Kalle Byx,
åh, tack, jag tror nog att jag kommer att göra det :)

Shirouz sa...

Hej .h.
Ja, det är ungefär vad man orkar, tar ingen energi alls och efteråt känner man sig märkligt upplivad.
Igår på em. och kvällen var det riktigt regnigt och kyligt ett tag, men sedan var det någon som slog på bastuaggregatet igen och så var jag tillbaks i tillståndet där det känns som om jag inte är säker på att man inte kan flyta bort i värmen.
Ha det gott du med!

Pennelina sa...

Underbart uppfriskande läsning! Jag purrar som en katt i mattes knä :-D

Kramar från Pennelina!

Shirouz sa...

Hej Pennelina,
tack, det var uppfriskande att skriva det också :)
Kram!

Bajsugglan sa...

Det är skön att gnälla ibland!! det måste man ju! helt rätt!!!
Om jag skulle gnälla nu skulle jag gnälla på att jag vill vara helt totalt ledig utan att göra en massa saker och det kan jag frånomed imorgon, tjoho, samt att det var synd att pizzerian stängd igår när jag var där o var sjukt sugen på Hawaii!

Shirouz sa...

Hej Bajsugglan,
kul att se dig igen, och ja, visst är det så!
Stängda pizzerior, likaväl som bagerier, restauranger är en styggelse. De borde vara öppna jämt, just utifall att man känner för en liten matbit. Själv har jag fortfarande svårt att smälta att mitt favoritbageri tog semester förra året.
Jag höll ett brandtal utanför, vill jag minnas, där jag hävdade att bagare som går upp tidigt och sedan kan sova hela dagen inte behöver någon semester alls.
I år har de tydligen lyssnat på mig, för i år har de öppet under sommaren. Jag är mycket nöjd ;)

Laila sa...

Härligt, härligt! (Jag klappar i händerna här.)
Fast jag tycker nog iofs att man ÄVEN ska gnälla på dem som kör stads-suv i nån sorts omvänd "rök dig själv och inte andra-kampanj"... ;-)

Shirouz sa...

Hej Laila,
tack, hmm, jaa, du har nog baske mig rätt, man ska nog gnälla på dem också, varför ska de slippa undan... ;)

Ika sa...

ÅÅÅÅ vilken underbar lista! Som jag skrattade, samtidigt som jag nickade medhållande - folk som skriker i sina mobiler kan få mig att vilja slita telefonerna ifrån dem med ett kaxigt stirr i ögonen!

Det var ett tag sedan du skrev detta och värmen har avtagit en del. Hoppas du också fått mindre av det andra.

Ha det gott!

Shirouz sa...

Hej Ika,
ja, jag vet! I förrgår, när vi var på medeltidsmarken så kom en kvinna, fullständigt VRÅLANDE i sin mobil.
Alla hörde vad hon tyckte och tänkte och jag kände en sådan medeltida lust att stoppa in henne i stupstocken som stod ganska behändigt till i parken.
Nu är jag ju som tur är en civiliserad människa så jag nöjde mig med att blänga så mycket jag orkade.

Jomenvisst, fast nu är jag ju inte nöjd heller, vi har haft grå, grå, gråväder och regn och regn och regn. Alltid är det något man inte kan vara helt nöjd med ;)
Ha det gott, du med!