torsdag 22 april 2010

Det blev inget idag heller....

Jo, det är jag igen...
Jag hade tänkt att skriva lite, men så kom jag att tänka på att det känns som år sedan jag surfade in på era bloggar.
Så jag gjorde det i stället och kan därför meddela att det blir inget skrivet i dag heller.
Det är så många jag inte hälsat på så jag borde skämmas egentligen, och nu när jag surfar förbi hos er så är det som att titta in och säga hej till gamla vänner och bekanta.
Förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.
Eller jo.
Det gör jag.
Jag har ju numera ett så späckat schema att jag idag (och lyssna noga nu, för ni pratar med en kvinna som slutade bära armbandsur den dag hon gick ur skolan och slutade att ha kalender för många, många år sedan...) ska skaffa mig en kalender!
Där ska jag nogsamt skriva in alla mina möten och förehavanden och till och med försöka kränga in mina vänner på lediga timmar och minuter.

Därtill så ligger jag i träning inför Beach 2010.
Eller kanske mer "Torp 2010"...
Cyklingen är i gång och travandet som en ostyrig ponny i skogen också.
Därtill drabbades jag idag av en vansinnig lust att städa garderoben.
Jag har en sådan häringa som man kan knalla in i.
Totalt livsfarligt, bara så att ni vet.

Tydligen har jag haft idén att allt jag inte vet var jag ska göra av, det har jag lagt in i garderoben.
Lite ungefär som om det vore ett svart hål, dock med den skillnaden att ingenting försvinner i garderoben.
Det ligger kvar.
Och ligger kvar.
Tills man, som jag idag, drabbas av garderobsstädning.

Katterna var helt galna av glädje, normalt sett är de ju aldrig där inne, men nu, nu hade jag ett styck Styre Långskank som gungade i galgarna, hängde i kläder, hoppade jämfota över blusar och toppar och en styck Asta Katt som krängde fram mellan skorna i skohyllorna och rullade sig behagfullt bland läderstövlar och sandaler.
Själv var jag helt matt i pälsen och läxade upp mig själv under tiden, som t ex:
"När har jag någonsin trott att jag någonsin ska bli en storlek 27 i byxor igen!?"
eller:
"Varför har jag sparat den här gamla tröjan, med hål och allt? När har jag tänkt att den ska bäras?"

Dessutom började jag att fundera på om jag varit ute och shoppat i onyktert tillstånd...
Till min förvåning stod jag öga mot öga med en svart spetsklänning som jag ärligt talat inte ens minns att jag köpt.
Troligen var det ett väldigt impulsartat impulsköp och någonstans måste jag ha tänkt att "Nää, det här kommer jag aldrig att ha!" och sedan hängt in den längst in i garderoben bakom skinnjackorna.

Nu tittade jag ganska gillande på den och tyckte att "Joo, kanske någon gång."
Och så hängde jag in den igen.
Vilket innebär att jag kommer att bli lika förvånad nästa gång det är dags för nästa stora garderobsstädning.

Så nu är det äntligen ordning i min garderob.
Jag hejdade mig själv när jag började fundera på att färgkoordinera plaggen...
Det är ett säkert tecken på att det är dags att sluta rumstera om, om du frågar mig.

Men, raskt tillbaka tilll huvudämnet.
Som jag sa.
Det blev ingen blogg idag.
Eller vänta.
Jo, det blev det ju.
Ha det gott så hörs vi igen!

8 kommentarer:

Ika sa...

Jag är precis likadan när det gäller att städa garderoben! KLäder ska vara idiotsmå och/eller trasiga för att jag inte ska hänga tillbaka dem.

Men vilken känsla när man städat igenom ändå! Man känner sig duktig för minst ett år framåt eller nåt.

Shirouz sa...

Hej Ika,
så skönt att höra att jag inte är ensam om att vara sån här :)
Jag är ekorre till min natur, det har jag insett nu, bara att gilla läget, antar jag...
Och ja! Jag ler varje gång jag öppnar garderobsdörren och känner mig omåttligt stolt :)

Gubben sa...

Hur någon kan få en garderobsröjning att verka lustfylld är mig helt obegripligt. Ändå är jag smålänning och som sådan bruker man ju begripa det mesta - eller hur?

hiertha sa...

Ett bra tips är att flytta ofta. Då kommer man in i en regelbunden rensningsprocedur. Vilket kan vara bra om man har SHB. Svårartat HamsterBeteende.

Jag har själv varit / är periodvis en samlare av stora mått, så jag vet hur packat det kan bli i garderober och dylika utrymmen.

För inte så länge sedan gjorde jag en stor utrensning av kläder jag aldrig använder ... slängde en del, skänkte en del. Och detta utan att jag flyttade till ny lägenhet. Ett framsteg i sig. Vilken kolossal befrielse det är att få lätta på garderobstrycket! :)

Laila sa...

Kan glädja dig med att här finns ännu en som är så där. En gång för längesen slängde jag ett par gula(!) skor... (nu fick jag hjärnsläpp: såna där med tjock/hög sula???)
Sedan höll jag på att leta ihjäl mig flera år senare när jag tänkte ha dem på en sjuttitalsfest! Efter det så tänker jag alltid att det är bäst att spara...
Å så många FINA kläder man har som man VET att man aldrig kommer i igen, men ändå hoppas...
Men det är nästan roligare att städa bland PRYLAR, i skåp o på hyllor, på vinden och i lådor. Det brukar ta hela natten... ;-)

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jaa du, jag vete sjutton själv hur det gick till, så smålänning jag är, och visst är det så, vi smålänningar begriper det mesta ;)

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
åh, SHB, vilket underbart uttryck!
Nu är det tyvärr som så att jag har en synnerlig motvilja mot att flytta över huvud taget, den här lyan jag bor i nu har jag varit bofast i så länge att jag förmodligen vuxit fast...
Och, ja, jag vet! Det är en sån underbart upprymd känsla när man tömt garderoben, kanske man borde göra det oftare. Å andra sidan ska man ju inte överdriva... :)

Shirouz sa...

Hej Laila,
gott att höra att vi är många :)
Jag tänker också att "det kan vara bra att ha" eller "Man vet aldrig..." (vilket är ett säkert kort och medför att jag har kvar ett par stövlar jag köpte när jag var femton år....) Någon gång kanske jag vill ha just dem. Sedan att jag inte kan gå i dem hör absolut inte hit..
Åh, prylar är nästan bättre, absolut!
Vilka minnen och vilka saker man sparat, härom dagen hittade jag t ex ett armband som jag var säker på att jag tappat. Det är nästan det bästa av allt, när jag tänker efter, när man letar efter något helt annat och hittar något helt annat som man glömt eller trodde man förlorat... :)