onsdag 3 mars 2010

Djupfryst potatismos? Nää, lägg av!

Jo.
Jag vet.
Nu har ni saknat mig igen.
Varför försvinner jag bara och skriver inget och lever utanför bloggen?
Voffor e de på dette viset?
Vad gör hon?
Vad håller hon på med?
Vad?

Jag kan lugnt tala om att det är en kalabalik utan dess ände, något jag varit förberedd på ända sedan det nya lagförslaget trädde i kraft.
Och alla som vet, i min närhet säger "Men så här kan det väl inte gå till!?"
Jag som är synnerligen luttrad och kanske till en viss del cynisk säger "Heh. Jodå. Det kan det."

För så är det.
Jag har sett vänner hamna mellan stolarna Af och Fk och ingen är mindre förvånad än jag.
Så jag biter ihop och tar fram min terrier-mentalitet.
Eller tax-mentalitet, som jag sa till en vän härom dagen...

Det är publicitet runt de nya lagarna och han sade att det kanske vore något för mig, men som jag sa, "Jag vill inte. Jag tror man måste ha mera pitbull-mentalitet för det, (och det sagt menat som en komplimang till de som orkar vara offentliga) jag är mer som en tax, det går bra att klappa mig mothårs ett bra tag tills jag biter ifrån och då biter jag ordentligt."

Så jag strävar fram som en ganska tjurig tax just nu. Någon gång kommer jag troligen att se humorn i det hela, men inte just nu.
Det som är bra är att jag också är förbannad.
Som Clash sjunger "Anger can be power, you know that you can use it."
För positiv ilska rätt använt är inte dumt alls.

Därtill har jag pms idag.
Just nu retar jag mig på djupfryst potatismos.
Vem fan köper det?
Vem är det som inte orkar koka potatis och sedan mosa den själv?
Vem!?
Varför!?

Och ja. Kanske säger du att det visst är gott.
Att det är en bra uppfinning.
Sorry.
Jag har pms och jag känner mig inte ett enda dugg rättvis.
Djupfryst potatismos är åt helvete dumt!

Vidare.
Nu debatteras RUT-avdragen.
Så bra då.
Det är nog precis vad den borgerliga alliansen vill.
Styr bort tankarna från sjukförsäkringslagen och grotta ner er i Rut-avdragen.

Vidare läste jag någon krönika som sade att en hel del människor röstat på alliansen "för att de ville pröva något nytt."
Nu var de lite besvikna för så som det blev hade de inte alls tänkt sig.

Grattis, säger jag.
Vad i deras vallöften var det som ni inte förstod?
Allt de sade då är nu på väg att genomföras.
Och ni är besvikna?
Voffordådå?


Ja. Som ni ser.
Jag är tillbaka.
Jag har pms.
Humorn har jag dock kvar.
Jag lovar.
Hur har du haft det då?

16 kommentarer:

Pennelina sa...

Jo då, man lever - och det är alltid en bra början :-)

Är också inne på politik idag... det ligger liksom i luften ;-)

Vad det gäller fryst potatismos är jag helt enig med dig - och jag har inte PMS! Det är ju helt sjukt! Borde vi inte satsa på att finna energisnåla alternativ, om inget annat argument håller för att bli av med slikt strunt??

Kramar från Pennelina

Bitten sa...

Skönt att du är tillbaka!

Shirouz sa...

Hej Pennelina,
visst är det så, och det är lätt att glömma bort ibland :)
Jaa, det ligger politik i luften, och mer lär det bli, ju närmare valet man kommer.

Härligt med en till som inte begriper meningen med djupfryst potatismos, det borde verkligen finnas energisnåla alternativ att leta reda på, i stället för dylikt.


Ha det gott nu :)

Shirouz sa...

Hej Bitten,
tack, det var skönt att höra :)

Moster Ma sa...

... men du, det är jädrans gott med eget potatismos, lite bitar och lite skal kvar...
( dvs när PMSen gått över)

http://blogg.passagen.se/hiertha sa...

Bra att du skriver lite igen :)

Alltså ... jag visste inte ens att det finns djupfryst potatismos!
Det låter inte det minsta gott. Och jag tänker inte testa för att kunna bevisa motsatsen.

Bävar lite inför att hamna i AF:s klor ... har liksom vant mig vid att inte behöva ha med dom att göra. Men, men. Så lär det bli här framöver. Blä :/

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
hemgjort potatismos har jag inte ett dugg emot och har man därtill en skvätt grädde i så är det inte dumt alls :)

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
tack, det är roligt att höra!
Jo, det finns, kanske skulle man starta en "potatismosets vänner", där man fridlyser moset.... ;)

Jo, jag vet hur det känns, man har vant sig att klara sig själv och jag kan väl säga som så, att jag inte direkt hoppar av lycka här, jag heller...

Gubben sa...

Djupfryst potatismos - det är alliansen som ligger bakom det också - lovar!

Annars är det bra :D

Baronessan sa...

Djupfryst mat är ju grejen när det är så satans kallt som det varit i vinter. Man lägger ut all mat i snödrivorna bara och kan stänga av frys och kyl.
Själv mår jag som en prinsessa. Sen kan ju var och en fundera på hur en prinsessa mår.

Shirouz sa...

Hej Gubben,
det är baske mig något fel på min kommentarsfunktion, den här kommentaren dök upp idag först...
Antagligen är det alliansen som ligger bakom det med... ;)
Gott att höra att det är bra, ha det gott även i fortsättningen :)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, det är ju ett sätt att vara energibesparande, tänkte inte på det ;)
Det är sant, prinsessor kan må precis hur som helst, jag mår som en sådan jag med, och sedan kan man ju fundera på det med...
Ha det gott Baronessan :)

Cici sa...

Det djupfrysta potatismoset är kanske tänkt som alternativ till gamla och handikappade som inte klarar av att göra eget mos. Eller nyblivan änkemän, eller frånskilda som alltid fått sin mat serverad och klar.

Shirouz sa...

Hej Cici,
och välkommen hit :)
Hmm, jaa, det kanske är det som är förklaringen, eftersom det verkar finnas en marknad för det.

Ika sa...

Borgarna kan jag inte ens diskutera för då får jag härdsmälta i hjärnan...
En bekant till min mamma röstade på Alliansen i senaste valet. Jag stod som ett levande frågetecken; varför? Där satt hon i lilla byn (den starkt RÖDA byn) och hävdade hårdnackat att hon skulle rösta på KRISTDEMOKRATERNA av alla partier... Till slut sa hon "För de har sagt att de ska sänka bensinskatten!". Dumma brud. Jag försökte få henne att förstå att det kanske finns annati Kd:s partiprogram som man INTE vill rösta på men sånt lyssnade hon inte på. Bensinen var viktigt för henne - inget annat.

Bra att du är tillbaka och skriver så det glöder (även om jag har varit seg på att kommentera!)

UPP TILL KAMP!

Shirouz sa...

Hej Ika,
jaaa! Jag har bekanta som också stirrade sig blinda på *en* enda fråga, den att man skulle få mer i plånboken och lyckades stänga igen öronen totalt när det kom till alla andra frågor. Man blir trött och härdsmälta är inte långt ifrån, det är en sak som är säker.
Och tack, det är roligt att höra att folk är glada att se en igen. :)