tisdag 16 februari 2010

Vem är du?

På tal om min vilde far...
Något som slår mig är att han aldrig när någon frågat vad han sysslar med har svarat med sitt yrke.
"Jag är speleman!" är hans stolta svar.
Han är det han älskar att vara och det är nog därifrån jag har fått samma motvilja att definiera folk utifrån vad de gör i yrkeslivet.
Det säger ingenting om vem de egentligen är i de flesta fall.

Egentligen borde man fråga "Vad gör du för att tjäna pengar?" och ifall man blir intresserad av personen "Vem är du?"

Den frågan tycker jag mycket om, en av de svåraste man kan ställa, i alla fall om man vill ha ett ärligt svar och inte ett typ "Jag är en glad och positiv människa som älskar att gå i skogen, tycker om fredagsmys."
För i regel är man mer än så, eller hur?

Själv har jag ibland svarat "Jag är en jobbig jävel..."
Det är en del av sanningen, jag är jobbigare än många andra jag känner, envisare än de flesta, till dagens dato är det bara min vilda far som kan tävla om den positionen.
Därtill är jag också charmig utav bara tusan, till dagens dato är det samma sak där, min vilde far är den enda som kan komma upp i samma toppnotering som mig.
Jo, det är faktiskt så, när vi vill och är på humör, så är min vilde far och jag charmiga som små penntroll.
Jag har en teori om det, vore vi inte ganska charmiga emellanåt, min vilde far och jag så skulle vi få tillbringa tiden helt ensamma och gudarna måtte ha bävat vid den tanken, ity att se min vilde far och jag i våra diskussioner ibland är svindlande likt två bergsgetter som stångas vid en brant klippa.
Antagligen tänkte gudarna "Hu. Nej. Vi slänger in lite charm så att de inte är helt hopplösa. Annars får vi höra på deras kiv och käbbel hela dagarna. Testunderna kommer att bli förstörda. För att inte tala om himmelstv-kvällarna med Zeus live. Slänger vi in en viss portion självironi hos dem också, så kan det nog bli ganska bra ändå."

Jag är övertygad om att det gick till så. Jo då.

Så, frågan vem man är..
Det är en bra fråga.
Så.
Vem är du?
Egentligen?

14 kommentarer:

Pennelina sa...

Tar turen runt och säger hej, efter några dagars sängliggande och toasittande ;-)

Kram!

Shirouz sa...

Hej Pennelina,
gott att se att du är på benen igen, ha det gott :)

badgear sa...

Av naturliga skäl så är man en skitstövel. Det brukar vara det enklaste. Skulle jag av misstag ge ett leende, eller säga något snällt är det för att jag är sjuk och förvirrad.

Senda finns det sånadär spelemän, det är som hermafroditer, något fullkomligt ogripbart. Jag förstår inget.

Godnattens.

Gubben sa...

Usch ja, sådana frågor vill jag helst undvika. Inte för att jag är rädd för svaret utan för mängden av svar...

Shirouz sa...

Hej Bad Gear,
jaa, det vete fan om jag tror på det ;)
Spelemän är ett mystiskt släkte, ingen vet varifrån de kommer, eller deras musikalitet, min vilde far skulle skratta gott åt din kommentar, det vet jag dock :)

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jo, det kan ju bli mängder av svar, det vet man aldrig...

Baronessan sa...

Jag är en människa som avskyr att prata om mig själv. Så när jag får frågan blir jag helt tom i huvudet. Tommare än vanligt alltså. (Jodå, tommare finns :))

hiertha sa...

En alltför svår fråga att besvara så här en fredag eftermiddag.

Eller för all del, alldeles för svår oavsett dag :)

Jag har någon konstig mix av att veta vem jag är och ändå inte. Det kanske beror på min ringa ålder :D

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jag är nog en sådan som avskyr att prata om mig själv om folk frågar mig, däremot på bloggen (som vi alla vet handlar enbart om mig och mitt och mina idéer...) så har jag uppenbart inga problem alls att beskriva det ovannämnda.
Jag vete fan om det beror på att jag inte tycker om frågor men tomhetssyndromet känns igen här också :)

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
jo, det är en svår fråga, vilken dag som helst...
Tycker det var ett himla bra svar,för så är det nog. Man har en aning men ändå inte. Det är tur att man kan förvåna sig själv med jämna mellanrum så att man inte stagnerar helt. :)

Laila sa...

Ja du, om man ska försöka svara seriöst på den frågan, så lär det nog bli en hel uppsats innan man är klar... :-) Inte för att jag är så intressant, utan för att är svårt att svara på, för att man är så många olika saker helt beroende på omständigheter och situationer. Ofta helt motstridiga egenskaper blir det också. Som tex känslosam, nervös, lugn, glad, ångestfylld, snäll, barnslig, humoristisk, allvarsam, ensam, pratsjuk, blyg, envis, enveten (inte samma sak), stark, grinig, svag, enstörig, sällskapssjuk... nä jag lägger av här. :-D

Shirouz sa...

Hej Laila,
ja, det är ju så, man är komplex och komplicerad utav bara tusan.
Och, vad glad jag blev, en till som vet att det är skillnad på enveten och envis, (två släktdrag som min vilde far och jag har till övermått :) en del säger ju att det är samma sak, men det är det definitivt inte!

LordParzifal sa...

Vem är du, vem är jag, levande charader
Spelar alla roller så bra
Ingen kan väl ana nåt, har förstått
När det gäller kärlek är det dig som jag vill ha
Vem är du, vem är jag, kan vi få kontakt nu
Genom hjärtats telegrafi
Om jag söker sanningen, får jag den
Sänder dig signaler genom telepati

Högt över havet och bort emot land
Stämmer frekvensen så räcker jag fram
Plus når minus och lyckan är gjord, sanna mina ord
Högt över havet och bort emot land
Det kan nog blixtra och dundra ibland
Våra zoner är laddade med
Kärlek, (det måste va' kärlek) ja eventuellt

Jag är natt, du är dag, liksom eld och vatten
Vindar på ett stormande hav
Det som verkar lätt för dig, svårt för mig
Lite tur är lyckan i det närmaste total
SOS hör du mig längtan gör mig galen
Hoppas på att du ger ett svar
Det är dig jag väntar på, skynda då
sändare och mottagare samma kanal

Högt över havet och bort emot land
Stämmer frekvensen så räcker jag fram
Plus når minus och lyckan är gjord, sanna mina ord
Högt över havet och bort emot land
Det kan nog blixtra och dundra ibland
Våra zoner är laddade med
Kärlek, (det måste va' kärlek), är det kärlek, (det måste va' kärlek)
ja eventuellt

(Arja Saijonmaa "Högt över havet")

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
att jag inte tänkte på det själv, Arja finns ju alltid!
Ha det gott :)