måndag 8 februari 2010

Jag gör mig redo för strid.

Det jag minns nästan bäst av fredagsnatten, när den egentligen hade blivit lördag morgon är taxichauffören som skrek rakt ut "Var ska ni gå av egentligen!?" när fyra av oss satt som Piff och Puff och tjattrade i bilen hur bilen skulle köra.

Det blev helt knäpptyst i bilen medan vi försökte bestämma oss tills någon rådigt bestämde sig för att kliva av först.

Det jag också har starka minnen av är när jag gjorde mig redo för att äntra backen upp och såg tre rådjur i backen.
"Titta rådjur!" mimade jag till taxichauffören som nickade trött.

En av dem stannade kvar i backen upp till skogen såg jag och jag såg också framför mig rubrikerna "Medelålders kvinna i slagsmål med rådjur" medan jag knatade upp ganska så motvilligt.
Rådjuret bara stod där i skogsbrynet, liksom väntande, och i huvudet på mig for äldsta vännens kommentar som hon någon gång yttrade när vi var i skogen att "Rådjur är tamme fan det elakaste djur som finns!"

Jag knöt händerna och tänkte att "Är det fight du vill ha, så ska du få det!" allt medan jag försökte komma ihåg några bra Rockyslag att smälla till med.

Det var något märkligt över rådjuret som stod där, helt stilla och jag tänkte att kanske hade svårigheten att få mat fått rådjuret att kanske överväga att gå över till köttdiet.
"Typiskt," tänkte jag, "och så kommer jag här, halv fyra på morgonen och ska bli entrérätt..."

När jag väl tagit mig uppför backen, med knutna nävar, redo för attack, så insåg jag vad det var som stod så stoiskt och väntade på mig vid skogsbrynet.

Papperskorgen för hundmänniskor.
Där stod den i all sin glans.

Tänk vilken tur att jag inte skrek "Geronimo!" och rusade uppför backen och tacklade omkull den.

Och ja.
Kanske ska jag börja använda mina glasögon.
Kanske ska jag inte komma hem vid halv fyra på morgonen utan sova som en liten gris under täcket i stället och inte utsätta mig för våldsbenägna papperskorgar.
Fast så tråkigt det skulle bli.

14 kommentarer:

Moster Ma sa...

Bara gapflabb!
Ingen sensmoral!

Gubben sa...

Med sådana nattvandrare behöv ingen annan underhållning :)

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
jajemen!

Shirouz sa...

Hej Gubben,
jo, det kanske är så :)

Pennelina sa...

Ja, vi skapar nog själv de flesta av de spöken som vi möter på vår väg :-)

Kram!

Shirouz sa...

Hej Pennelina,
jo, så kan det vara ibland, att ha en levande fantasi gör livet ganska spännande mellan varven... :) Kram!

hiertha sa...

Oh, du är en nutidens Don Quijote!

Du har väl någon Sancho Panza vid din sida? Annars kan det gå illa :)

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
jaaa! Jag tror baske mig jag kan tänka mig att vara det! Ska skaffa mig en Sancho Panza omgående, sedan blir det väderkvarnar och papperskorgar i stor utsträckning :)

Ika sa...

NEJ, aldrig bli tråkig!!! Det är mycket roligare att se rådjur där ingen annan ser dem!!!

Ha en kanonbra dag!

LordParzifal sa...

Påminner mig om när jag som ung tonåring jobbade på sommarens tivoli med att sälja lotter och snacka med bl.a Pugh Vikingaskivan, ja så länge sen var det
Europes turne på första LPn mm mm
Snowstorm, eller varför inte A-L Rydé med sitt Extra (poppunk)

då kom man hem o såg skuggan av rönnbärsträdet som svaja o visste det men ändå...så såg det ut som nåt väsen, så blir det efter för mycket "gratis karusell"

länk tills vidare
http://www.poeter.se/viewBook.php?bookId=4000

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Ika,
absolut, hellre blir jag skrämd av rådjurspapperskorgar fler gånger än börjar ha tråkigt med flit, ha en kanonbra dag du med! :)

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
tänk, när du pratar om tivoli så känner jag doften av sockervadd ända hit :)
Extra, var det inte dem med "rym en dag"? Jag får googla på det, tycker det känns bekant.
Träd är helt magnifika när det gäller att sätta fantasin i rörelse, jag tror det bor lite fantasi i varje träd.
Ha det gott, du med!

LordParzifal sa...

Rym en dag var Rock deLuxe 1979 , det här är Extra 1980

*nostalgi*

http://www.youtube.com/watch?v=pyJl6LFPnQk

ja dessa högstadietider hade många svenska band =)

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
ja, just det, så var det, ja!
Så sant, det känns som det var ett svenskt band i varje syrenbuske, varför är det inte så nu? Eller är det kanske så, kanske bara åren som sprungit iväg med mig...
Ha det gott :)