torsdag 28 januari 2010

Ska det vara så!? Va? Va?

Jag har problem med Matthew nu.
Från att ha varit skrivet ur ett jag-perspektiv så börjar helt plötsligt en bok med att vara skriven i tredje person!
Ska det vara så? (Och ja, nu är jag förbaskat lik Sverker när jag frågar det.)
Får man göra så?
Helt plötsligt så är det inte som att läsa om samma person.
Ska det vara så? Va? Va? Va?

Helt plötsligt så är det helt andra böcker (och jo, jag är medveten om att varje ny bok är en ny bok, men när jag äntligen har kommit in i Matthews huvud så är jag helt plötsligt utestängd och känner mig som en åskådare. Ska det vara så? Va?)

Det enda för mig nu, är att plöja vidare i böckerna och se om detta otyg fortsätter.
För inte minns jag det här, inte, från när jag läste böckerna första gången menar jag.


Samtidigt läser jag en bok som heter "Alexander.", om en man som beslutar sig för att sluta vara hygglig.
Det är synnerligen roande läsning men kan nog bli ganska otäckt innan han är färdig, jag vet inte än.
Till lunchsällskap har jag "Mitt himmelska kramdjur" av Mazetti. Mycket roande och säkerligen ganska träffsäkert och vad är det människan har i sin väska!?
Bara det inte är något riktigt äckligt för jag är kvackelmagad som få när jag äter.

Raskt över till något annat.
Gratängen blev gudomlig!
Ack vad jag är rasande bra på gratäng.
Jag borde kallas Gudinnan Gratäng banne mig.
Ingen gör så goda gratänger som jag.

Vilket för mig till de här påsarna med potatisgratäng som finns i frysdiskarna.
Ska det vara så!?
Va?
Vad är det för slashasar som inte orkar skiva sin potatis själv?
Och använder färdig gratängmix?
Ska det vara så?
Va?

(Och ja. Jag flinar lite smått här, för jag förstår att det kan finnas skäl till att köpa färdig gratäng, men idag är jag (återigen) så där härligt partisk.)

Vilket för mig vidare till ett annat angeläget ämne.
Omelett på tetra!
Vad är det för slasbenade människor som inte orkar vispa ihop sina ägg själv?
Vad är nästa steg?
Färdigkokat vatten till te?
Ska det vara så?
Va?

Vidare till andra angelägna ämnen som ligger mig varmt om hjärtat.

Dagens citat från Lundell (och här är det på sin plats för alla som inte än har de rätta öronen för Lundell att slå händerna för öronen och skrika "Vad är det här egentligen? Är det någon slags blogindoktrinerandeLundellsida? Ska det vara så här? Va? Va?"

Varvid jag daskar handen i skrivbordet och säger "Jajemen, precis så här ska det va, ja, ja!"

Nåväl.
Raskt tillbaka till ordningen.
Dagens citat var det.
Ulf Lundells "Snön faller".

"Snön faller och vi med den. Det är långt, långt till sommaren.
Snön faller och vi med den. Det blir mycket bättre sen.
Iväg med bilen genom flingorna. Ingen vart ingen vart, bara bort

Snön faller och vi med den, snön faller nog länge än har jag på känn.


Och efter att vi läst dessa rader så nickar vi och ylar "Ska det vara så här!?
Va? Va?"

12 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom jag har dom rätta örona så hör jag BARA Agneta Fältskogs skira stämma i huvudradion när jag läser "Snön faller"-stroferna, så-det-så!! Inte troll-Uffe;o) /Fimpen - trötter i dag och kommer förmodligen somna direkt på hallgolvet när jag kommer hem med skorna på, matkassen i näven och handväskan på axeln, hehe >D

Red sa...

Nej för böveln! Det ska va som jag vill ha det... alltid!

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
ja, ja, ja... Agneta är bra där också, men det är Ulf som gör låten. Rätt öron vete fan om du har... ;)
Hur var det, somnade du på hallgolvet? Hur känns det inför helgen? Mc-träff eller kanske musikquiz långt utanför stan med livetrubadurer? :)

Shirouz sa...

Hej Red,
ja, precis! Det är det jag menar!
Allt ska alltid vara precis som varje jag alltid vill ha det! ;)

Red sa...

BRA!
Med det som underlag för sinnesfrid kan ju det bli en
Trevlig helg!

Shirouz sa...

Hej Red,
absolut! Trevlig helg du med!

Laila sa...

Eller färdiga pannkakor i kyldisken! Va? Alltså vissa saker ska bara inte vara färdigköpta... (Fast sen tänker jag på gamle Kalle som blivit ensam på ålderns höst och har fått lite hemtjänst. Han köper hem färdig risgrynsgröt och värmer och säkert också pannkakor, ärtsoppa, omelett och annat. Och då är det ju bra. Annars hade han nog bara ätit smörgås...)

Ja snön faller. Och Gunilla hon dansar. Med bara fötter och glödande kinder, i sin lägenhet på Söder. Kanske flyr hon bort från den bistra verkligheten på sitt eget sätt.

Shirouz sa...

Hej Laila,
ja, visst fan, pannkakor finns det ju med! Men okay, det är sant, det kan finnas förmildrande omständigheter, och själv (hrm) så köper jag ju gärna färdig veg-ärtsoppa, kom jag på nu.

Och oj, vet du, jag tänkte för mig själv, det kan väl inte finnas en Lundell-låt jag inte hört, men det gör tydligen det! Och inte kunde jag hitta den att lyssna på på Youtube heller! Rackarns också. :)

Baronessan sa...

Men va faaaan! Lundell, och Lundell och Lundell. Vet du förresten att han målar sämre än han sjunger och då snackar vi illa.
Och dessutom.....
åt jag färdiglagad potatisgratäng igår och den var jävligt god.
Förresten tycker jag att färdigkokt vatten vore en ypperlig idé. Sälj den! ;) Kram påré

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
äntligen någon som reagerar ordentligt, jag har tyckt att reaktionerna varit lite tama hittills och började så smått tro att jag lyckats indoktrinera en god del av blogläsarna här ;)

Om jag bara kan sluta le här och vara allvarlig för en sekund ska jag väl vara smått diplomatisk och säga att, hm, mja, hans måleri är väl inte direkt vad jag skulle smälla upp på väggarna. Det skulle inte göra sig bland mina nalletavlor och egyptiska tavlor, (jo, jag vet, en jäkla blandning kan man tycka...:)

Se där, jag sa att ju det måste finnas någon förmildrande omständighet över färdig potatisgratäng, även om jag dock tvivlar på att den kan ha varit lika kanongod som min, byggd från scratch..
Det här med färdigkokt vatten, den idén har jag blivit mer och mer förtjust i, med tilläget "nedkylt kokt vatten" så kanske jag skulle kunna lugga av hugade spekulanter ytterligare en tia, man vet aldrig.
Kram själv och ha det gott!

Laila sa...

Kom bara på att jag skulle tipsa dig om att Ulf Lundell-låten "Gunilla dansar" finns på det gamla kära albumet Törst. Ett av de i mitt tycke bättre albumen han gjort. :-)

Shirouz sa...

Hej Laila,
jo, jag googlade och såg att det var på Törst, förbaskat nyfiken är jag på låten, jag har inte kunnat hitta den någonstans på nätet än.