tisdag 5 januari 2010

Ska det vara så svårt att fatta?

Jag känner mig som Peps Persson i låten "Falsk matematik" när jag hör på radion ;
en kvinna, som jag genast tycker om bara jag hör henne, säger att "Det är åt helvete med vargjakten!" och jag nickar instämmande.
Vidare säger hon att människan är det största rovdjuret och direkt efter ringer en annan kvinna och säger "Men om alla blev vegetarianer, vem skulle döda djuren som inte behövs? Är hon vegetarian?"
Vilket får mig att sucka och ta mig lite smått åt pannan.

Sedan utvecklas samtalet med att hon säger att "Vegetarianer äter väl ägg och ost och smör?"
Vilket får mig att sucka lite mer.

Sedan ringer kvinnan upp, som från början sade att människan är det största rovdjuret och får frågan om hon är vegetarian, varvid hon svarar "Nej."
"Men vad menade du då med att människan är det största rovdjuret?" frågar programledaren och jag suckar ännu värre.
Ungefär som de två sakerna har med varandra att göra, "Är du vegetarian kan du hävda att människan är det största rovdjuret, annars inte." eller vad då?

Ska det vara så svårt att fatta, att människan är det största rovdjuret?
Mark Twain, en favorit här i hushållet, sa någon gång att människan är det enda djur som har förmågan att rodna, och skäl därtill.
Det är sant fortfarande.
Så som vi människor beter oss skulle aldrig övriga djur bete sig.
Ska det vara så svårt att fatta?
Vad har det med vegetarianism att göra?
Och märk väl, det finns lika många arter av vegetarianer som det finns idioter bland oss här på jorden.
Det finns människor som inte äter något som är levande.
Det finns människor som inte äter ägg.
Eller mjölk och smör.
En del äter fisk.

Ska det vara så svårt att fatta?

Kvinnan sa vidare att vi ska inte lägga oss i naturen så mycket.
Det tror jag också.
Vad vi hittills åstadkommit är inget att ringa hem och skryta över.

Ska det vara så svårt att fatta?

4 kommentarer:

Baronessan sa...

En del måste man banka in vett i skallen på och ibland hjälper inte ens det.
Ja, detta jägarsnack om att vi människor måste "gallra" ur bland djuren. Det är ju människan som har skapat det problemet. Dom som inte gillar djuren i naturen kan hålla sig i storstan!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
precis, jag blir så förbannat trött mellan varven på det där snacket. Det är synd om människan, sa gamle Strindberg och ibland är det väldigt, väldigt synd om oss människor, ibland verkar vi ha mindre hjärnor än t.o.m. vad Nalle Puh utger sig för att ha.

Mad World sa...

Jo, det är väl nog att människor har ihjäl varandra över hela världen. Ska vi också börja ge oss på oskyldiga vargar bara för att vissa tycker att de är för många? Jag tycker det är för många knäppskallar helt enkelt. Men inte fasiken börjar jag jaga dem med bössa. Och som du säger, vilka är vi som bestämmer hur många vargar, eller älgar, eller viltsvin som ska finnas.

Shirouz sa...

Hej Mad World,
allt jag kan säga är att jag håller med helt och hållet! Jag tror faktiskt att naturen aldrig skulle hamna så mycket i obalans som den gjort om inte vi människor varit den "behjälplig" vid så många tillfällen.