onsdag 27 januari 2010

Lugn och fin nu..

Lugn och fin nu...
"Visst är det jävligt och visst är det svårt"( som Lundell sjöng i "Bättre tider"), nu när snöyran är på väg in och meteorologerna lovar hårda vindar och till och med Styre Långskank ser smått bister ut när han tittar ut.

Visst är det jävligt och visst är det svårt att ens tänka sig att förra sommaren, när jag tagit mig uppför den där långa backen, där ingen skugga finns, visst är det svårt att tänka sig att det enda jag längtade efter då, var skuggan i skogen några kilometer bort.

Visst är det jävligt och visst är det svårt att tänka sig vårblommor, nyklippt gräs, små ulliga moln som jagar tafatt på himlen och sommarregn som slår ner som små vattenbomber överallt, för att sedan följas av strålande sol och klarblå himmel och en luft som doftar rent och klart.

Men!
Jag har botemedlet!

Vad vi alla ska göra nu, i samlad tropp är att marschera in i köket, göra oss en stor potatisgratäng, och nej, nej, nej!
Du får inte hålla på och ta någon slags mellangrädde eller mildagrädde eller vad det nu kan heta, du skall hälla i en halvliter grädde i denna potatisgratäng!
Du får inte heller hoppa av när vi kommer till vitlöken, purjon eller den gula löken, nu gör vi det här ihop och vi gör det som det skall göras!

Sedan.
In i ugnen och fram med ett stycke kött.
Pepparbiff ska jag ha.
Du får ta vad du precis vad du vill.

Sedan.

Sedan sätter vi oss ner, allt medan den goda doften av grädde, vitlök och potatisgratäng omfamnar oss som en tröstfilt och bara sniffar i luften.
Det känns bra, eller hur?
Det känns inte så dumt alls.

Sedan.
Sedan äter vi, räcker lång näsa åt vinterovädret som far förbi våra fönster som osaliga snöandar och säger, alla i kör:
"Du. Jag bryr mig inte om dig. Jag har det gott. Jag tänker äta denna gratäng med välbehag och du kan vara därute och ruska om i träden och fälla så mycket snö du vill, jag bryr mig inte. Jag har det gott!"

Och ja.
Känner du för ett glas vin, ett glas whisky eller ett glas kallt gott öl till maten, varsågod.
Du ska ha det gott, och jag med!

8 kommentarer:

Baronessan sa...

Men du... jag har ingen biff. Och ingen grädde heller för den delen. Här blir det istället gösfilé. Men jag tror att jag blir nöjd med det och kanske, kanske jag tar ett glas vin till!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ack, gösfilé! Det fungerar väldigt bra det med, själv är jag nu mätt och belåten av potatisgratängen, kanske blev det lite för mycket vitlök, eftersom både Asta Katt och Styre smått vindar med ögonen när jag kommer i närheten. :)

Anonym sa...

Mmm, gratäng, mmm. Funkar nog även mot annat jämmer, t ex kass-dag-på-jobbet-blues. Får nog bli en gräddgratäng i morrn eller på fredag. Tackar för tipset gör Fimpelimpen...

Laila sa...

ÅÅhhh *dregglar*
Jag hänger på! :-D

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
gräddgratäng fungerar mot nästan allt, det är jag övertygad om, det är tröstmat, eller "comfortfood" som Jamie Oliver säger. Och Jamie har ju alltid rätt.
Precis som jag. ;)

Shirouz sa...

Hej Laila,
det låter utmärkt! :)

Kia sa...

Det har sagts förut, men ack så sant: man ska ta lärdom av de små fåglarna utanför fönstret och inse att vintervädret kräver rejäla tag med mathållningen. Mer grädde åt folket!
Vinet kan man spara till kvällen och göra gluh(varfanärdomtyskaynapåtangentbordet)wein på ;)

Shirouz sa...

Hej Kia,
så är det, ja! Mer vin (höll jag på att skriva, men vin har jag svårt för, så ja, mer grädde och mer öl till folket!)
Det där lilla üet får du om du trycker alt och sedan på den där pilledutten som har två prickar, det har jag kommit fram efter långvarig forskning. :)