lördag 23 januari 2010

Gå ut och var glad, din djävel!

En text i mitt huvud denna morgon.
En text.
Utav livsfilosofen och den glade gamängen Ulf Lundell ("Jaså" säger du, "när blev han så glad?" och jag svarar "Allt är relativt" och ser lika vis ut som Einstein på det där fotot där han har tungan hängande utanför. Nejvars, allvarligt talat, jag har ingen aning om hur glad han är eller om han är, men ibland synes han mig vara väldigt glad. I den här texten är han glad. Och jag med.)

Den går så här....

Ulf Lundell - Gå ut och var glad!

Fred Neil sjunger ”Everybody´s Talking”
och det är vad alla gör
Sjunk inte, sjunk inte ner
gå ut och var glad!
Om du tvivlar, om du tvekar, sitt inte bara där
rör på dej!
Om din dröm har dött, sjunk inte
gå ut och var glad!
Var glad att du lever, var glad att nån annan är där
som kan höra dej, se dej
Var glad att du andas ännu
Var glad att du finns

Ref.:
Gå ut och var glad, din djävel!
Gå ut och var vacker och stolt hela vintern
Gå fort och le genom shoppingcentrat
Du kan om du vill!
Sluta nu, inte sen
Dra ett streck och gå vidare
Livet väntar därute
Gå ut och var glad!
Vad ska du annars ha allt det här till?

Steve Earle sjunger ”In My Dreams”
men det är inte så det blev
Ah, sjunk inte, sjunk inte ner,
gå ut och var glad!
Du är vad du gör, du är dina val,
dina handlingar
Stäng av tv:n nu, lämna ditt rum
gå ut och var glad, din jävel ...

Lär dej italienska, planera en resa
sy en kostym, ta det lugnt, sponsra en späckhuggare
Köp en bit regnskog, ta nya vägar, var inte lat!
Gör nåt annat, gör nåt annat!


Ta reda på var du vill bo
Hitta en livskamrat igen
Töm alla hyllor, kasta, ge bort
Ett vackert, men enkelt hem
Odla vänskap, skaffa ett ställe i solen
Låt bedrövelsens väg gro igen
Ah, tänk dej lycklig, det går, din djävel!
Du kan inte tänka nånting sen!

"Ja, just det..." säger du, "Som om det vore så enkelt, att bara vara glad."


Och jag svarar "Men det är kanske så. Dra ner det till de små sakerna som du tar för givet. Till exempel: Du vaknade imorse, det är inte något att bara ta för givet.
Du är.
Just du är du, i all din strålande glans och i din inte så strålande glans mellan varven.
Du är, med allt vad det innebär och till en viss del ansvarig för din egen glädje och lycka.
Jag tror, att den dagen man lägger över ansvaret för sitt känsloliv på andra, jag menar, att man säger att "Han, hon, den, det, denom får mig att må dåligt." och sedan mår dåligt i all evighet så gör man sig själv en stor djävla otjänst.
Lugn, jag säger inte att man ska segla genom livet, oberörbar för andras kommentarer, bli ledsen, bli förbannad, känn dig orättvist behandlad, men släpp det någon gång.
Älta det inte i all evighet.
Se efter om det inte någonstans finns något i dig som vill vara glad.
Tvinga dig glad. Lite småglad. Någon gång. Det bör bli en vana...

Kinky Friedman, en annan halvhusgud här i huset säger i en av hans böcker, "It was time for some fun, whether I wanted it or not."
Så är det ibland.
Vare sig man vill eller inte.

Ibland när jag frågar människor vad de tycker är glädje säger de stora saker, statussymboler och annat.
Ibland får jag svar som: Kärlek, vänskap och annat.
När jag frågar vad de gör som de tycker är roligt är det för det mesta saker som görs tillsammans med andra.
"Men när du är själv då?" frågar jag och det är ovanligt många som inte tycker att det är roligt att vara ensamma med sig själv.
Det borde det vara.
Tycker jag.
Man kan begå misstaget att tro att man känner sig själv, men spendera lite tid med att fråga dig själv, vad du tycker, vad du anser, vad du vill och jädrar i min låda, ibland blir man mycket förvånad.
En del säger att de inte får något svar alls.
Då är det dags att återuppta kontakten med sig själv, tycker jag.

För någonstans inom var och en av oss så finns det massor med viljor och tankar och även någon som vill bli glad och vet hur.
Det är jag övertygad om.
Så nu.
Gå ut och var glad din djävel!

6 kommentarer:

Cicki sa...

Lyder genast order.....:-) Trivs nämligen förbannat bra med mig själv.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
och du vet, lika väl som jag, att det är en förbannad glädje att kunna :)

Red sa...

"Envar sin egen lyckas smed" skulle man kunna säga.
Ligger mycket i det.

På tal om ligga, det är sent! Och vinet är slut...
God natt!

Shirouz sa...

Hej Red,
precis, till en viss del har vi både makten och ansvaret och förmågan till det.
Jag får väl säga God morgon för här tog ölen inte slut förrän tämligen sent, ha det gott :)

Baronessan sa...

Å så jag då som ju inte gillar Lundell men det beror ju på hans - enligt mig - oförmåga att sjunga. Jag kan ju däremot ta emot en text som är sååååå passande för mig i detta nu.
Ja för helvete - jag ska vara glad, min djävel! Och jag är glad - emellanåt :)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
Fimpen sa precis samma sak, tänker jag efter så säger nog majoriteten av mina vänner samma sak, jag misstänker att hans röst är en sådan där sak som man antingen älskar eller avskyr. Jag gillar sånt, där man inte kan vara helt likgiltig till något eller någon.
Roligt att höra att texten är passande, det är en förbannat bra text och jag har använt den själv med jämna och ojämna mellanrum, väl bekomme :)