måndag 14 december 2009

"Bara lankor..."

... Jag sitter här och funderar...
Någonstans är jag en obotlig optimist, det är bara att inse att trots min pessimistiska livssyn att "Det går åt helvete ändå..." så finns alltid en röst inom mig som piper lite upproriskt "Men om inte?"

Är inte säker på att det egentligen ska gå att vara både pessimist och optimist i ett nötskal, eller i en människokropp men tydligen går det.

Jag tar inte så melodramatiskt på livet, tänkte jag skriva sedan, men ändrar mig snabbt till att,
"Jo, det gör jag faktiskt."
Livet är på allvar och det är tamme fan både höga dalar och djupa berg, som jag brukar säga.
Ingenting är säkert och allt kan hända och händer tyvärr ibland och lyckligtvis ibland.

Det finns inga givna regler, inga kort som ges ut i början av livet som man kan spela när man behöver trumf.
Det som ibland verkar finnas är en fumlig kortdealare som hakar upp sig och ger en precis samma kort hela tiden.
"Bara lankor..." som min vilde far säger ibland när vi spelar poker.

Men ibland...
Ibland får man upp ett ess.
Och ett till.
Och ett till.
Och ett till.
Fyrtal!

Ibland får man rent av en royal straight flush.
Bara så där.

Någonstans tror jag nog att jag emellanåt ska få de där korten, någonstans så vet jag att jag får dem.
På synnerligen irregulär basis men ändå, jag vet att de finns.
Och ibland är det min tur.
Det vet jag också.

Likväl som jag vet att det är min tur att ha bara lankor mellan varven.
En sak som är säker, man vänjer sig aldrig.
Varken med lankor eller toppkort.

4 kommentarer:

Cicki sa...

Du har fått en låt av mig. Inne på min blogg....*fniss*.....

Baronessan sa...

Just nu skulle jag vara glad om jag hade par i tvåor. Så jävligt är det.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
jag ilar över och kollar... :)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
usch, fy fan, det låter inte roligt. En annan sak som min vilde far brukar säga när allt är för jäkligt är "Roligt å roligt... Grisar *ska* inte ha det roligt!"
Det brukar inte muntra upp någon av oss men ändå sägs det allt emellan varven.