måndag 9 november 2009

Sjöraggare och maretroll på ordmenyn!

Vi tar några fler ord, va?

SJÖ-RAGGARE
Se där, ett ord som inte används för mycket nu för tiden. Det är synd det.

~rag²are, m.; best. -en, äv. -n; pl. =.
[senare ssgsleden är (det omkr. 1958 ss. modeord i riksspr. upptagna) raggare, ung bilist som upp­träder uppseendeväckande (o. åker omkring för att jaga flickor), ligist, till sv. slang ragga, om åkare l. taxichaufför: åka omkring för att få frakt (för egen räkning) resp. för att få körning, möjl. etymologiskt identiskt med sv. dial. (Finl.) ragga, gå med svårighet, nor. dial. ragga, gå lång­samt, driva omkring (möjl. samhörigt med raga v.¹)]


Här är ett annat fint ord:

MARE-TROLL. (†) havstroll.


Och här, ett annat....
Rå.
Rået var högt som det högsta träd i skogen, hade granriskappa och grankotthår. LAGERLÖF Holg. 2: 282 (1907). Råden eller rådanden ser för våra ögon alldeles ut som en människa men har en svans baktill (enl. dalsk föreställning). Fatab. 1914, s. 251. EtnolKällskr. 3: 160 1946.

Jag menar, tänk bara...
Granriskappa och grankotthår!

Min vilde far brukade berätta om rå i skogen, enligt honom hade ett rå aldrig någon rygg utan var urholkad. Själv har jag inte sett några rå i skogen, förutom dem som slutar på -djur.
Men man vet aldrig, en dag kanske man stöter ihop med ett, i granriskappa och grankotthår...

Det är lite synd att de här gamla orden faller ur minnet, likaväl som de gamla berättelserna om rå och troll och jag vet inte allt som sades bo i skogar och gårdar och egentligen överallt, rå har jag inte tänkt på, på många år, men när jag var liten så minns jag att skogen alltid var spännande, för man visste aldrig, bakom vilken sten som helst, eller träd, så kunde det gömma sig ett troll, eller en pyssling.

12 kommentarer:

Cicki sa...

Jag var sjukt rädd för brunnsgubben som barn. På den tiden fick man skrämma barn för allt möjligt.

hiertha sa...

Mare-troll, haha!
Alltså ... det verkar ju finnas en otrolig ordskatt som bara ligger och väntar på att bli upptäckt.

Ape-katt och mare-troll, ape-katt och mare-troll .... två solklara favoriter hittills :D

Red sa...

Ska jag avslöja något? Men för det inte vidare...
Troll, pysslingar och rå finns där fortfarande :D

Shirouz sa...

Hej Cicki,
brunnsgubben!? Den har jag aldrig hört talas om, men fantasin går i spinn direkt, jag antar han bodde i brunnen och hade hår av sjögräs och tentakler som var långa som sju mil? ( I alla fall är det bilden jag får i huvudet och hu!)
Jo, man skrämde ju barn med allt, jag var livrädd för sotaren när jag var barn...

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
ja, det finns ju en veritabel skatt av ord som bara kickar igång fantasin, jag är förtjust i de där två speciellt, jag med. :)

Shirouz sa...

Hej Red,
då ska jag avslöja en sak jag med, men för inte det vidare heller...
Jag misstänkte nästan det! ;)
Fast en sak förbryllar mig, min vilde far sa alltid att rå var undersköna varelser och lockade in en i skogen så att man aldrig hittade ut. Men jag tänker grankotthår faller inte direkt under underskönhet. Jag antar det finns lika många rån som det finns uppfattning om hur de ser ut. :)

LordParzifal sa...

På A säger jag Ruskprick & Knorrhane på B Debussys La mere (vacker symfoni) på C säger jag Selma Lagerlöfs Mårbacka

några vilda associationer

finns en sida här som gjorde jag vill skaffa en sån där kartong med allt selma o august igen
http://runeberg.org/mbacka/17.html

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
jag läste länken, vilket härligt språk! Vilken berättelse!

Jag gillar de där associationerna och slog mig själv lite lagom i pannan att jag inte kom att tänka på Ruskprick och Knorrhane själv. :)
Ha det gott!

Baronessan sa...

Hemma hos oss hade vi inget Rå utan en Huldra. Det är tydligen samma sak med olika namn. Hon hade också hål i ryggen. Men jag såg henne aldrig.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, det måste det vara, skogsrå kallar min vilde far det för, jag har aldrig sett någon heller, men än är det ju inte försent ;)

Moster Ma sa...

Uppvuxen i Selmas skogar som jag är känner jag så väl igen skogsrået. När jag åkte skidor i skogen ensam så hade jag några stora granar med riskappor och kotthår som jag alltid stannade och "pokulerade" med lite grann.

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
låter klokt, det borde man kanske göra nu för tiden också. :)