måndag 23 november 2009

November är............................................

...Okay...
Vi är snart igenom november.
Lundell passade på att fylla år härom dagen eller när det var och det gör han rätt i.
Själv har jag tagit dag för dag, försökt tvinga in dagsljus och tänkt varje dag "En dag närmare december, en dag kortare november..."

November är som att få en stor tallrik med kall gröt framför sig varje dag.
November är som att tvingas dricka ricinolja varje morgon, kommer ni ihåg det, eller var det ute ur modet när du växte upp?
November är som att gå till tandläkaren varje dag.
November är som att ta på sig skorna och ändå upptäcka att det är ett gruskorn i skon som vägrar att försvinna hur mycket man än ruskar skon.
November är som ett löfte om ljusare tider som hela tiden springer iväg och gömmer sig bakom husknuten tills man inte tror på det längre.
November är som en grå vadmalssäck och ju längre man kommer in i säcken desto svårare är det att hitta ut.
November är det som om solen aldrig hört talas om Norden.
November är som halvljummen makaronilåda med halvstelnad ost.
November är som halvljummen mjölk.
November är som en våt filt över öronen.
November är som att sitta med kemiläxa vareviga dag och få göra om den hela tiden.
November är som att få punktering på cykeln hela tiden.
November är som att måla på sig mascara och ha bråttom och sticka borsten rakt i ögat.
November är som att alla bra böcker är utlånade på biblioteket.
November är som att alla människor har skaffat sig en uniform, grått, brunt och svart så långt ögat når.
November är som en transportsträcka ingen vill gå.
November är utan skämtlynne.
Eller nej.
Ett visst skämtlynne har november för i kanske tio minuter tittar solen ibland fram och sedan säger november "Äsch, jag skojade bara" och så hivar november ner gråfilten över oss igen.

November är snart slut.
Jag håller ut.
Vi håller ut.
Snart är det vår.

8 kommentarer:

Red sa...

9 soltimmar hittills talar sitt tydliga språk! Dags att göra om kalendern - varför inte dubbla maj?

Anonym sa...

Jag ska inte säga att November är bäst av alla månader precis, men SÅ illa är det la inte? Tänk va ljummet det har varit å tänk på "November rain" (som radion-i-huvvet spela när jag gick hem från jobbet en kväll i regnet) å tänk på alla trevliga människor som fyller år så här års (alltså även dom som fyller i oktober;o)å alla mysiga lysen som sätts upp på stan å nästa helg är det ju första advent tror jag å då får man börja spela "Fairytail of New York" på högsta volym å käka pepparkakor med ädelost i garaget å dricka glögg. /Fimpen, har träningsvärk efter att ha vickat på rumpan ända till kl 4.00 i lördags! Nää!=O

Shirouz sa...

Hej Red,
jag kan inte göra annat än att instämma, nio soltimmar, det är ett skämt utan poäng och mening.
Jag röstar definitivt för att dubbla maj, kanske t.o.m. tredubbla!

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
joo, precis så illa är det, vi som fyller i Oktober vill absolut inte ha något att göra med november över huvud taget. Visserligen finns det trevliga människor som fyller i november, det håller jag med om, men jag är tämligen säker på att om de fick välja så hade de valt Oktober som ståtar med både sol och kristallklar luft.
Nejvars, allvarligt talat, jag kan inte med november, och det blir värre år för år, känns det som...

Hmm, förbaskat också, eventuellt kan jag vara upptagen nästa helg, jag vet inte än.. Pepparkakor och ädelost och glögg vill man ju inte missa... Vi får höras av och ha det gott!

hiertha sa...

Snart är det vår? :O
Njä. Eller ja, allt är ju relativt.

Jag hade några hantverkare hemma hos mig som skulle fixa en grej och när dom fixat klart återstod en leverans av någon liten pryl. De skulle komma med den lilla prylen nästa vecka, sa dom.

Nu har det gått drygt ett år sedan jag såg dem sist :D

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
åh, jag vet! Jag har hantverkare som jag sa till om droppande kranar, men samtidigt gjorde jag mig själv otjänsten att säga"Det är ingen brådska."
Nu har det snart gått en månad och precis ingenting har hänt. Själv vet jag inte om det är brådska eller inte men kanske kan jag ringa dem och säga att "Nu börjar det bli relativ brådska..." :)

Loveina sa...

Men jag fyller år i november... Jag tycker det är ganska bra att fylla år i årets tråkigaste månad för då blir det något roligt i alla fall. Liksom.

Shirouz sa...

Hej Loveina,
jo, du har en poäng där, det är nog sjutton det enda som lyser upp i november månad, födelsedagar och tillfällen till kalas.
Dock, nu är vi äntligen i december och sedan är det nerförsbacke och sedan dröjer det inte förrän det är vår.:)