torsdag 19 november 2009

Jag skrattade så jag grät.

Igår kunde ni fått se mig sitta på köksgolvet, mitt bland blomjord och krukor skrattande så att tårarna rann.
Det var som så att jag kunde givetvis inte nöja mig med att putsa fönster.
Nej då.
Blommorna behövde omjordas (jo, det ordet finns!) och det började regna efter att första fönstret var taget.

Så.
Raskt ner med alla blommor och omjordningen tog vid.
Jag har ganska mycket blommor.
Dels i fönstret, sedan på ett köksskåp och en ormbunke i ampel och en blomma på piedestal där...

I alla fall.
När jag äntligen var klar och hade satt upp alla blommor i fönstret så kom, (från ingenstans, sin vana trogen) Styre Långskank som skjuten ur en kanon, sprang fram till fönstret ( i sin vanliga kanonkulefart) kastade sig upp på fönsterbrädan och landade med ett par fötter i varsin blomkruka.

Det gick inte bra, han gjorde en snabb manövrering och fann sig själv ömt tryckt mot fönsterrutan, (du vet så där som Gustav-katterna kan synas i vissa bilrutor, dvs, helt platt.)
I samma skede så rusade jag upp från golvet och ylade "Är du helt från vettet!?" till Styre som hade för fullt upp för att kunna svara.
Långsamt, som i ultrarapid gled han ner från fönstret, drog i fallet med sig två av blomkrukorna, katt och blomkrukor singlade vackert ner på golvet och Styre försvann klädsamt i en hög blomjord.

Själv stod jag helt mållös och bara gapade, antagligen först helt illröd av ilska och sedan började jag skratta...
Benen vek sig och jag praktiskt taget knäade ner i blomjorden på golvet för att sedan lika graciöst som vilken dromedar som helst sätta mig mitt i jorden.
Jag var helt hjälplös, tårarna rann, jag ylade av skratt som en överförfriskad varg medan jag dunkade nävarna rytmiskt i blomjorden.

Styre skakade av sig jorden och bara glodde på mig och gick ut från köket.
Själv satt jag kvar ett bra tag.

Till och med när jag började plantera om blommorna igen så kunde man höra mig frusta okontrollerat av glädje.
Det är sådana stunder jag önskar jag haft en videokamera.

8 kommentarer:

Cicki sa...

Jaja de där kattpojkarna är som de är. Elvis får fortfarande sådana där tokryck fast att han numera klassas som något äldre än en kattunge. Ibland kommer han farandes så han själv kör rätt in i balkongdörren, skakar på sig och går förnärmat därifrån helt övertygad om att det är vårt fel att han gjort sig illa. Hans facebooksida har det inte blivit något av än p g a mattes värkproblem. Men det kommer.....:-)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
jaa, de är helt sanslösa emellan varven. Det där med att fara in i dörrar eller väggar, så gör Styre med och blängen efter som han brukar skicka mot mig är helt klart ilsken. :)
Ser fram mot Elvis sida och hoppas att värken ger med sig snart!

Moster Ma sa...

En webkamera i ditt kök, tack!
... och här har Pito blivit varm i kläderna. Jag tror att jag höll på att bli lite pedant innan han kom in i mitt liv och räddae mig. MM är helnöjd också för jag nämner inte ens ny soffa.

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
jaa, det borde ha funnits där igår:)
Och: Vad jag gillar den meningen, att Pito kom in och räddade dig innan du blev pedant, suveränt!
Det är samma här, och som du säger, ny soffa, nej,det är inte att tänka på här heller...

Red sa...

Jisses! Jag hade nog jordat kattstyret, omjordat, om och om igen,..
Trevlig helg!

Shirouz sa...

Hej Red,
jaa, det är inte utan ibland att jag tänker "Vad är det för fel på att ha en hamster i stället, eller en uppstoppad papegoja?"
Å andra sidan skulle jag inte ha hälften så många tillfällen att skratta.
Å tredje sidan skulle kanske mitt hem inte vara styrt av små pälsbeklädda varelser då.
Vilket å fjärde sidan skulle vara fruktansvärt tråkigt...
Trevlig helg du också! :)

hiertha sa...

Även den mest vanliga vardag kan således bli en livad tillställning. Härligt :)

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
joo, det är en sak som är säker, i och för sig skulle jag ha föredragit att inte plantera om samma blommor flera gånger på en dag, å andra sidan, jag hade inget speciellt för mig ändå, så det gör inte så mycket... :)