torsdag 5 november 2009

Apekatt!

Det är ett tag sedan jag hade dagens ord, men det här är oemotståndligt:

Apekatt!

[jfr sv. dial. apekatt, abekatt, d. abekat, nor. apekatt, nyisl. apaköttr, nt. apkatt; af APA, sbst., o. KATT; den senare leden utgör bl. ett slags för­tydligande tillsats (jfr HVALFISK o. d.). som torde ha sin grund däri, att (den i Europa oftast sedda lilla) apan gm sin rörlighet o. vighet m. m. för den populära uppfattningen tett sig ss. ett katt­artadt djur; se RYDQVIST SSL 4: 180
GRIMM 5: 282; jfr äfv. MARKATTA]

om efterapare. En sådan liten apekatt! (i tilltal till barn som apar efter).
O.. / Voltaires fagre apekatt. THORILD Straffs. 2 1784; om Kellgren).
SCHULTHESS 1885.
(föga br.) zool. kattmaki.
Cheirogaleus. Apkatt.
Detta slägte liknar på en gång Makien och Katten. Det har den förres apfötter och den sednares kroppsvext. SCHEUTZ Naturh. 23 (1843).
DALIN 1850.



Tänk... Jag hade glömt bort det ordet, hur kunde jag göra det?
Apekatt... Härligt ord!

10 kommentarer:

hiertha sa...

:D

Vilket gulligt ord!
Det låter nästan lite norskt.
Apekatt.
Det måste jag börja använda :)

Cicki sa...

Har du läst på mjölkpaketen?....:-)

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
ja, visst är det!
Låter definitivt norskt och det är baske mig ett ord som tål att användas både nu och då. :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ligger inte långt i från, "apskaft" är det där, har jag för mig. :)

Moster Ma sa...

Nu är karamellen slut... som jag har sugit och smackat. Har du fler?
Kommit på att jag slipper vara språkpolis när jag har ordgodis.

Red sa...

Blev genast fundersam och ställde mig naken framför spegeln. Apfötter... buskiga ögonbryn... långa armar... men ingen katt! Skönt, då vet jag det!

Ha en bra helg!

Bajsugglan sa...

Å, jag älskar såna djur!
Själv kom jag ju att tänka på det gamla djuret "sjöpung" som låter som en blandning av koralldjur och krister sjögrens pung!

Shirouz sa...

Hej Moster Ma,
jomenvisst har jag fler, det kommer nog minst ett till idag :)

Shirouz sa...

Hej Red,
*stort skratt här*
Ja, man vet ju aldrig, det är lika bra att man kollar, själv så hade jag alla attributen, om man räknar med katterna som yr runt skankerna på mig. Vete tusan hur jag ska tolka det. :D

Shirouz sa...

Hej Bajsugglan,
åh, hade ingen aning om det djuret! Och, tack för morgonens andra stora garv. :)