onsdag 26 augusti 2009

Jag har en KLÄNNING!!!!

Jag har en klänning!
Jag har en klänning!
Hör ni !?
Jag har en klänning!!!!

Såja... Nu ska jag försöka lugna ner mig, men jag har en klänning!
Jag fick ju ett tips om en affär som heter Mizou av Camilla som har en blogg som heter Camillas tankar.
Helt kort, så var det ett strålande råd och jag är väldigt tacksam!

I dag åkte vi in till affären och det gick helt enkelt strålande.
Det var precis en sådan affär som jag faktiskt gillar, både lite nytt och begagnat och lite annorlunda kläder, jag strövade in på vintage-avdelningen och hittade genast dels en lilavit klänning i sextiotalstappning plus en beige och guldslingad, också den i 60-talsstuk.

Jag försvann in i provrummet snabbt som en avlöning och drog på mig den lila, (jag har ju en fallenhet för lila överhuvudtaget, dessvärre så älskar inte lila färger mig lika hett, i alla fall inte alltid i klädesväg...) och kunde konstatera ganska snabbt att hade jag bara haft en franskbrödsbulle att tupera upp håret omkring så skulle jag sett ut som en typisk förortsfru från sextiotalet omedelbums. Det var bara brickan med nybakade bullar och tv-kanna som saknades.

Nu var det ju inte just den looken jag var ute efter nu så jag drog av mig den och testade den beiga med guldslingor.
Också den tämligen rak i modellen men med lite utsvängd kjol, och små knappar på kjoldelen i guld och vitt, och herreminje och dra åt skogen, men tänk, andra klänningen var rätt!

Det är nästan så jag funderar på att köpa lite lotter, för en sådan här tur kanske smittar...
Tänk vilken lycka, jag som avskyr att prova kläder, som nästan får dras in med vilda hästar i butiker och affärer och som får lätt allergikänning varje gång Fimpen försöker dra med mig ut för att shoppa, (för Fimpen anser att shopping är ett nöje, hon är en mycket märklig kvinna ibland... Eller visst, shopping av böcker är ett nöje. Eller mattor. Eller vad som helst som inte är kläder.) tänk att jag hittar en klänning jag vill ha!

Jag är nästan stum (höll jag på att säga, men då skulle jag ljuga,) jag menar, jag bubblar nästan över av glädje att det är klart.
Jag överser då, (och tänker i andanom att "varför inte ett par Converse till?" även om jag vet att det inte kommer på fråga....) med att tänka på att jag inte har några skor som passar.
Det kommer att lösa sig det med.
Jag känner det i lilltån.


Det enda som oroar mig smått är att jag kommer på mig själv med att tänka "Hmm.... Den lilla svarta väskan jag köpte på Indiska, den funkar nog inte riktigt... Jag borde ha en beige liten söt väska i stället. Och ett hårband i tyg. I guld och beige..."
Jag försöker mota bort de tankarna för de låter otäckt likt någon som blivit drabbad av shopping-glädje.
Men ändå....
En liten beige väska...
Och ett tyg i liknande färg till håret...
Hmmm.....


Tillägg...
Och inte kan jag stava heller. Misoui heter affären och inget annat ser jag nu när jag tittar på papperskassen.
Misoui.
Just det.

15 kommentarer:

Ika sa...

Ett stort rungande GRATTIS är på sin plats! GRATTIS!!!!

Camilla sa...

Så glad jag blir att du hittade en klänning och att jag kunde hjälpa till. Visst är det märkligt att jag fick en känsla när jag läste din text att den affären skulle passa dig. Egentligen vet jag inte mycket om affären och ännu mindre om dig. Jag kanske också ska köpa en lott :-)

Markattan sa...

Grattis till dig. Jag tillhör också minoriteten som avskyr att köpa kläder. Har alltid gjort och kommer alltid att göra. Varför har jag ingen aning om.

Men kul att du hittade klänningen ju.

Markattan

Cicki sa...

Grattis. Det är ett h-vete när man ska iväg på nåt och inte hittar det man vill ha. Klart du ska fixa både skor och väska som passar perfekt till.

stella sweden sa...

..har hundra klänningar o brukar matcha de med grova kängor..lite chabbychickt men man känner sig inte så uppklädd då...o en väska som INTE matchar är det enda rätta...bara blanda o trivs!

Anonym sa...

Ja sedär:o) Hitta nåt bra åköpa till sej själv i present samtidigt som man umgås med nån glad kompis, som man mitt i allt kan ta en fika/lunch med, är välan frunderbart! ;o) MER SÅN´T TILL FOLKET, hehe! Fast lika kul som det kan va med en runda på stan med en vän lika förj-vla träligt är det ågå omkring å yra ENSAM! /Fimpen, propagandaminister/

Shirouz sa...

Hej Ika,
och tack, det är en sådan jäkla lättnad så jag nästan inte kan tro det är sant. Nu behöver jag inte gå in i en klädesaffär på några år igen, hoppas jag...

Shirouz sa...

Hej Camilla,
jaa, det där tipset om Misoui räddade mig rejält.
Jag tänkte faktiskt på hur märkligt det var, för när jag klev ner i affären tänkte jag "Men *hur* sjutton kunde hon ana att en sådan här affär är precis rätt för mig?"
Så, du borde definitivt köpa en lott, du med! :)

Shirouz sa...

Hej Markattan,
ja, det är samma här, jag har aldrig insett glädjen att vandra omkring bland klädställningar på min fritid, eller att gå in i en affär för att "bara prova lite", för mig har det lika mycket av nöje över sig som om jag skulle skaffa klippkort till tandläkaren och gå dit minst en gång i veckan bara för att "kolla tänderna lite".

Japp, det är en ren lättnad att ha klänningen klar! :)

Shirouz sa...

Hej Cicki och Stella Sweden,
ni har nog rätt bägge två, antingen att matcha eller inte, det är snyggt bägge varianterna.

Jag får klura lite på det, helst undviker jag ju en affär till, så den svarta väskan kanske inte är så illa ändå.
Det enda som bekymrar mig med den är att jag inte kan ha hela bohaget med mig i den, eftersom det är en liten uschlig rackare och vad ska jag ta mig till om jag upptäcker att just under bröllopet behöver jag verkligen min schweiziska armekniv med multifunktioner, eller handkrämen, eller plåstren eller en bok att läsa om prästen blir för långrandig?
(Och nej, jag skojar inte, allt det där finns i min vanliga väska. Jag tror att den väger ungefär tre kg och nej, till dags dato har jag aldrig behövt ens en tolftedel av sakerna. Men man kan ju aldrig veta... ;)

Shirouz sa...

Hej Fimpen,
frunderbart, härligt ord!
Jag tänker att jag borde hänga med på någon shoppingtur någon gång (eventuellt finns en lucka nästa sekel ser jag i min kalender) men isch, det låter lika kul som att få en yxa i knät. Men du vet ju hur jag är... :)

Anonym sa...

Tss tss, du menar envis? ;o) /Fimpen flinar/

Shirouz sa...

Ja, precis ;)

Jackan, nattar sig vid datorn med en och annan rolig saga sa...

Ulva...

Gôtt att höra att du hitta något som föll din själ i smaken. Fast shoppingviruset som gjorde attack där lät lite
...oroande...
Kan inte vara svininfluensan som muterat?

Shirouz sa...

Hej Jackan,
ja, det oroade mig med ett tag, nu har det dock gått över och jag känner ingen längtan efter något i någon klädaffär, så jag tror det bara var en liten tämlig ofarlig bacill. :)