fredag 21 augusti 2009

Han är lika vacker nu som då...

För övrigt, på tal om Kristinehamn, så kom jag att tänka på Filipstad.
(ja, försök få någon sans och vett på den meningen om du kan...)
Förra gången vi var i Kristinehamn var vi även i Filipstad, där man kan se Ferlins staty sittande på en bänk.

Nu är jag fullt medveten om att det bara är en staty som sitter där, men jag kunde inte låta bli att tycka synd om den.
Inte en lugn stund fick han. Folk satt i knät på honom, bredvid honom, stod jämsides och hängde runt honom hela tiden.
Dock inte jag.
Jag stod på behörigt avstånd och betraktade den långa gängliga mannen som satt där och tänkte än en gång, på den gången jag köpte en memoarbok om honom och försäljaren såg på porträttet på framsidan och sa "Ja, inte var han vacker, inte..." varvid jag blev förvånad och mumlade någonting intet förpliktigande för att sedan komma ut på gatan och tänka "Men det var han väl?"
Jag har aldrig tänkt på huruvida Ferlin kunde betraktas som vacker eller inte, vacker blev han per automatik allt sedan första gången jag läste en dikt av honom.
Och han är lika vacker nu som då.

2 kommentarer:

Bajsugglan sa...

sköj bloggnamn strumpan!

Shirouz sa...

Hej Bajsugglan,
och tack detsamma, det fick mig att le för första gången idag :)