fredag 21 augusti 2009

Doktor Ulvstrumpas skola för livet. Anmäl dig nu...

Igår slog det mig, jag borde starta en skola för hur man ska leva.
Jo, jag vet, det kan låta synnerligen självgott men det slog mig hur enkelt det är.

Allt man behöver är en handjagare, en gräsmatta som trilskas med jämna mellanrum och en alm som småpratar vänligt med en.
Medan man jagar fram där, med svetten rinnande över hela kroppen går det inte att grubbbla helt enkelt.
Det gör för ont att ha tankarna någon annanstans när man kör fast i ett sorkhål så att höftbenen hoppar tio centimeter bakåt.
Det gör för ont att ha tankarna någon annanstans när man kör fast i gräset och det gör för ont att ha tankarna någon annanstans när man ser det man klippt och det man har kvar.

Vare sig man vill eller inte måste man fokusera på nuet. Nästa rad av gräs som ska klippas, nästa gren som ska tas dän när man kört fast, och så nästa och så nästa.
Det finns inget annat just då än den här gräsmattan och den här handjagaren.
Man torkar svetten ur pannan och även om håret är uppsatt i hästsvans så klistrar det sig fast i nacken, benen värker och armarna protesterar, trots det så stretar man vidare.
Till slut kanske man t.o.m. börjar springa med handjagaren, bara för att visa för sig själv att man kan.

Det kan man och man kan också luta sig mot stugans kortvägg som barmhärtigt låter en andas ut.

Sedan, när gräset är klippt sitter man på farstubron, blickar ut över gräsmattan och är.
För att sedan gå in, sätta sig fridfullt i gungstolen med en kall öl bredvid sig på soffbordet, nöjd och med en kropp som fått arbeta och nu längtar efter vila..

Då är det också dags för själen att få sitt, doktor Ulvstrumpa ordinerar John Mellencamps skiva "Word and music" och sången man börjar med är "Your life is now."
Och man sjunger med, fast man ändrar lite i texten när han kommer till
"Do you believe you're a victim of a great compromise
cause I believe you could change your mind and change our lives" till
"Do you believe you're a victim of a great compromise
cause I believe you could change your mind and change your life."

För det tror jag, och vet, att om man ibland tar sig tid att se på sig själv som en människa som kan ändra åsikt och tankesätt så kan man också ändra sitt liv.
Så enkelt och så svårt är det.

Sedan går man givetvis vidare, det finns minst en sång och en text som passar vem som helst.
Efter att man sjungit med högt och klart i minst tre eller fyra sånger så är också själen nöjd.
Men man fortsätter sjunga, lika högt och lika klart, enbart för att det roar en, så sången och musiken stiger upp till taket, ringlar ut genom skorstenen och ekar över den östgötska slätten, till glädje för gässen som flyger över torpet och slätten.

Just så skulle en dag i min skola för livet vara.
Anmälningar ska vara inne före nästa fullmåne, egen gungstol kan eventuellt behöva medtagas, däremot finns sovplatser till ett smärre kungadöme.

2 kommentarer:

Cicki sa...

Det låter ju som en bra grej. Det var väl nåt om tio timmar i veckan. Blir en lagom kurs.

Tyvärr kommer jag inte att anmäla mig för jag vill leva ännu lugnare. Lära mig att se handjagaren stå still och låta gräset växa hej vilt. Jag tar enbart gungstolen, musiken och ölen och skippar allt annat.

Shirouz sa...

Hej Cicki,
appappappapp!!! Det är klart du kan va med, handjagaren är inget tvång, jag skriver in dig som medverkande utan jagare ;)