måndag 6 juli 2009

Kaffe och punch.

Just det, ja...
Jag har lärt mig saker i helgen med...

Som att kaffe och punch är gott. Jättegott!
Framemot två på natten är kaffe och punch det enda man behöver.

Och att det finns folk som tycker att "Stairway to heaven" är tråkig.
Helt obegripligt om du frågar mig.
Å andra sidan tycker jag ju att eurobompabompadisco är förbannat tråkigt och det finns säkert folk som inte begriper hur jag kan tycka det heller, så det går på ett ut, antar jag...

Och att hur gammal jag än månde bliva så ska jag aldrig, aldrig, aldrig, aldrig bli så gammal att jag inte alltid, alltid, alltid skall bliva barnsligt förtjust när jag ser ett flipperspel.

När jag blir stor ska jag ha ett eget. Jag vill ha ett sådant i 50års-present, hör ni det?
Ett med mycket ljud, som låter Ssssswwwwooooosch och blinkar och har sig.
Precis ett sådant vill jag ha!

Och att åttiotalet är nostalgins höjdpunkt när det kommer till musik.
Så mycket musik jag trodde jag glömt, men dra mig baklänges, en sådan nostalgitripp bakåt i tiden fick gamla minnen att hoppa fram ur sommarnatten, skaka på sig, fluffa upp axelvaddarna och solpudra sig lite extra innan de drabbade mig med full kraft.
Det är så mycket som jag ibland tror jag glömt, eller tror jag glömt, rättare sagt, det är mycket jag inte kommer ihåg att tänka på när det gäller att tänka bakåt.
Men till rätt låt, eller till och med till fel låt så kommer minnena framskuttande.

Folk jag inte tänkt på, stämningar och årstider, det var lite som att bläddra i ett rörligt fotoalbum i lördags, med den musiken som spelades.

Och någon sa något som var så bra, vi diskuterade Lundell och han sa "Åh, Lundell har jag haft så mycket roligt med! Alltså, inte "med" honom, men till hans musik, så då är det nästan som man haft roligt med Lundell ändå, eller hur, även om han inte var med, så var han med, fattar du?"
Visst fattade jag.

6 kommentarer:

Bitten sa...

Ja, tänk vad mycket bra musik det var på 1970- och 1980-talen. Även om jag inte gillar Lundell så fattar jag också.

LordParzifal sa...

Det här spelade man när man var "liten"
http://www.pricerunner.se/spi/318-365591939/Musikinstrument-product-info

Jag är inte så aktiv och har paus mer eller mindre men det kanske blir bättre med det senare jag har sett du är den enda aktiva nästan i listan, lite synd med de andra men det är väl sommar antar jag

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Bitten,
ja, egentligen är det inte klokt hur mycket som var bra då och fortfarande står sig väl.
Det kan inte bara vara nostalgi som gör att man blir så glad av att höra musik från då.
Det var något speciellt under den tiden, så är det bara.
Ja, han sa det så bra, den där grabben på festen, man har haft så mycket roligt med så många artister fast de inte varit med och ibland fast man inte gillar dem speciellt, han fångade det precis med de där orden.

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
åh, jaa!!! Det där spelade jag med, som tonåring, det var ett riktigt bra flipper!
Ja, jag har sett att du pausar, men jag tittar in lite då och då ändå och läser på din sida, det är nog som så att det är sommaren som gör att färre uppdaterar, det är likadant på min lista, förhoppningsvis kommer det i gång igen framemot hösten.
Hur som haver, kul att du tittade in, ha det gott! :)

LordParzifal sa...

Jag har den som sammetsaffisch (lite blek nu skulle bytts ut mot en massa Tolkien posters jag samlat på mig genom åren, originalsaker, kopior ändå naturligtvis, men teckningarna är original)

Flaggpunsch är en fröjd, jag gillar allt som inte drar iväg i % halt tvärtemot andra kanske, men det enda starka jag kan med är rom egentligen
Är sherry man, eller sherry-o-man kanske, och punsch o konjak antagligen för att det förädlats såpass att fruktsyrorna balanserar den sagda % halten

;)

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
sammetsaffischer... Jag hade nästan glömt bort att de fanns.:)

Jag hade faktiskt aldrig smakat Flaggpunch förrän i lördags och blev glatt överraskad.

Jag gillar inte heller när det är för hög %halt i dryckerna, där är väl det enda starka som jag kan med whisky, men inte mycket, bara lagom så att det känns som man dricker varm taggtråd.
Annars föredrar jag öl, och nu punch, som sagt var, det var riktigt, riktigt välsmakande! :)
Ha det gott!