torsdag 4 juni 2009

Vem skrev det?

Jag har en citatbok, eller rättare sagt, jag har en hel del citatböcker, där jag skrivit upp både dikter och bra "sägningar"...
Problemet, eller problem och problem, är att en del står utan att hänvisa till vem som är författare. Vilket är lite synd.

Som det här till exempel... Det enda som står är "UR CATTUS"

VI
Den som förlorar det dyrbaraste hon äger på jorden och saknar det mycket bör strax köpa sig någonting dyrbart och flyktigt som t.ex. en katt
utan minsta garanti mot försvinnande.
Detta skall hon lära av det förutsättningslösa sveket:
att smeka men aldrig sakna.

Och så fortsätter det med:
VIII
Utan det mjukt trolösa i din nära närhet... aldrig!
Katten kallar det inte att leva.
Han kallar det vara - som den böljande skiftningen i en grå päls.

Tänkvärda ord, det där. Men som jag undrar vem som skrev det...

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Känner inte igen men väldigt bra skrivet. ...som den böljande skiftningen i en grå päls...

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
ja, den raden är så fin så jag smått önskar att jag kommit på den själv.