tisdag 16 juni 2009

Geronimo!

Ni har säkert listat ut att jag inte är någon ornitolog...
Trots det så har jag inte bara upptäckt Nick-Cave-sparrar, nej då.
Igår när jag satt på baksidan av torpet så upptäckte jag också fnitterfågeln.

Jag satt bekvämt tillbakalutad och solade (jo, det var sol på eftermiddagen!) när jag plötsligt hörde vad som lät som en fågel som fnittrade.
Skuggade med handen över ögonen och vad fick jag se?

En liten fågel som strävat högt upp i luften, när vinden kom och blåste som värst så flaxade han allt vad han kunde med vingarna och steg och sjönk i blåsten, allt medan han fnittrade som en galning.
Högt, högt, tog vinden honom och sedan i en kastvind så sjönk han för att sedan lyftas upp igen som om han var en liten dunig tennisboll.
Han surfade på vinden och han hade otroligt roligt, det kunde vem som helst se och höra.

Sedan försvann vinden som ett trollslag, fågeln var högt i skyn och for neråt genom luften som en kanonkula!
Kvittrande och fnittrande for han neråt tills han stannade upp en meter över åkern och la sitt lilla huvud bakåt och skrek "Geronimo!" och försvann.

Inga kommentarer: