tisdag 30 juni 2009

Den här gamla hunden...

Man kan inte lära gamla hundar att sitta.
Men man kan lära vissa gamla hundar att sticka iväg tidigare på morgonen för att inte bli helt matta i pälsen i 30gradig värme ute på en landsväg som känns som en bastu övereldad av en ambitiös saunaälskare.

Så den här gamla hunden är alltså, i full färd redo med att ge sig iväg, medan solen fortfarande står i hörnet av himlen och gnuggar sig i ögonen.
Den här gamla hunden har gräs att klippa, blommor att vattna och inte minst, svala rum att dra sig tillbaka i.
Till yttermera visso så har även den här gamla hunden ett ben som ligger i syrenhäcken, ett begagnat sådant som tillhör äldsta vännens hund.
Dock tänker inte den här gamla hunden gå så långt som till att sätta sig och tugga på det benet i skuggan av syrenhäcken.
Det får vara en måtta på allt eller hur det nu var sagt.

Den här gamla hunden nöjer sig med pastasallad och vatten i kopiösa mängder.
Samt att smygkika på svalorna och applådera när de kommer in från hög höjd och kastar sig in mellan tegelpannorna.
Det är akrobatik på hög nivå och det får mig att häpna varje gång.

Tänk om jag vore en svala, skulle jag då alltid träffa rätt när jag kom in för landning?
Troligen inte. Jag skulle troligen vara den första svalan som skulle behöva ständig hjälm.
De andra svalorna skulle kikna av skratt när jag kom in, siktande bredvid en tegelpanna men istället far rakt in i stugväggen så att det ekar i nejden.
Men en gammal hund som jag förväntas inte komma in från hög höjd och flyga in mellan tegelpannor, det är nog tur det...

2 kommentarer:

hiertha sa...

Den där gamla hunden verkar fungera precis lika dåligt som jag i denna fullständigt förgörande hetta.
Jag går ut tidigt på morgonen. Sedan är jag inne resten av dagen. Jag är inte gjord för tropiskt klimat! :/


Men du ... tänk vilken överraskning om den gamla hunden ändå skulle försöka flyga in mellan tegelpannorna?
Jag menar, lite tegel i pannan får man väl stå ut med i utbyte mot svalka? :D

Shirouz sa...

Hej Hiertha,
absolut är det så, det skulle inte komma för mig att försöka göra något vettigt när det är som varmast, jag har utarbetat ett system med aktivitet tidigt om morgonen, sedan lugn och ro så länge det är hett, framemot kvällen börjar jag sedan så sakteliga att röra på mig igen. Det fungerar excellent!

Hmm, jaa, bilden jag får av mig själv som flygande hund är onekligen roande, och några tegelpannor är ju inte mycket att bråka om, det kunde det verkligen vara värt! :)