tisdag 12 maj 2009

Naturen driver med mig.

Ingen planerar så bra som jag.
Har planerat gräsklippning för imorgon, och funderar lite på varför mina frön inte vill komma upp.
Jag vet att det står beskrivning och hur man ska göra och inte på fröpåsarna men jag som är en fri natur ägnade mig åt lite konstnärlig frösåning...

Tänkte väl som så att "Ute i naturen så landar frön precis var de vill, sedan så gror de, bara så där!" varvid jag tog min påse med Bondgård och sådde lite som det ville sig.
Jag kände mig mäkta stolt med denna lösa och lediga inställning till frösådd så av bara farten sådde jag lite luktärter med samma generösa åthävor, hämtade vatten som jag öste på och sade sedan till småfåglarna att "Det här som kommer upp här, låter ni bli! Allt annat får ni smaska på, men inte de här små pytte-pyttebladen som skall komma!" varvid småfåglarna la huvudet på sned och sa "Den där är inte riktigt klok, va? Precis som om vis skulle springa vingarna av oss efter hennes blad när det bor feta daggmaskar i hela åkern. Hon måste vara stadsmänniska. Jösses..."

Sedan pratade jag lite med humlorna om det här med blommor och bin, varvid någon humla försökte vara lustig och sa "Hö, hö, blommor och bin? Då gäller det ju inte oss, humlor, vi får ledigt för säsongen! Hö hö!"

Det svarade jag inte på mer än att jag mumlade något om att Linné troligen aldrig blev förolämpad av humlor när han stod och pratade med dem, varvid någon annan humla sa att "Det var väl mest blommor han snackade med?" varvid jag frågade hur det kom sig att de var så belästa varvid en tredje humla sa att "Vi äter mycket bokmal! Hö hö!"

Det kan man inte tro att humlorna är ena sådana komiker, va?
Det är de.

Men i alla fall.

Inte kommer det någon bondgård i mina rabatter. Inga luktärter heller. Inte ens ogräs!
Vadan detta?

Förutom på ett ställe.
Jag hade lite frön kvar som jag sådde i en liten sandplätt och tänkte att "det där blir det nog inte mycket av..."
Men där växer det.
Jag begriper ingenting.
Mer än att frön gör precis som de vill.

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag planterar inte mycket med mina "bruna" fingrar. Dock vet jag att man brukar förgro i sand eller sandblandad jord för att det håller fukten. Kanske därför det har grott i sanden då da...
Men jag har också haft den filosofin att i naturen släpps fröna vind för våg, landar på marken och gror. Därför har jag också hävt ut fröpåsar för att få rikliga ängar av blomster. Ha, ha, skrattade greven och snöt sig i pannkakn. Fetglöm blomster, läs ogräs. För DET kan jag odla!

Shirouz sa...

Hej Baronessan,,
aha! Det är därför det kommer lite där, alltså!
Jag såg ju i min fantasi riktiga ängar av blomster jag med, men jag verkar inte ens kunna gro ogräs för det är bara jord, jord, jord i mina rabatter. Jag tänker jag får ge dem lite ytterligare tid, så kanske något kommer upp, en maskros tycker jag allt jag kunde få i alla fall. :)