fredag 8 maj 2009

Grönt regn.

Igår gick jag och gav akt på mig själv hela tiden.
Så fort jag snubblade över ett namn så tänkte jag på färgen det hade.
Det roligaste av allt är att upptäcka att något jag aldrig tänkt på, något som görs automatiskt inte är så vanligt.
Lättroad som jag är konstaterade jag att grönsiska är gult för mig.

Men nog om det.
De klipper gräset här utanför och jag vill också ut och klippa gräs.
En vän sa igår "Vänta du tills det blir långt, då du."
Och jag svarade "Jag klippte gräset vid åkern förra helgen, där var det långt, det var jättekul, det var som grönt regn for genom luften!"
Vännen bara skakade på huvudet.

Men för mig är det nog som så, att allt som är jobbigt behöver inte per automatik betyda att det är tråkigt.
Det som är enkelt är inte alltid roligt.
Men grönt regn är alltid skoj.

8 kommentarer:

Baronessan sa...

Vilken underbar tolkning av att klippa gräs - grönt regn!
Kan du ge mig något liknande för att få till det lite skojigt med dammsugaren. Min fiende nr 1.

badgear sa...

Låg och läste i lampskenet en resebok av Lasse Holmquist, Vitt och Brett, och började fundera på om inte Bornholm längtade efter mig.

Bokens anslag var om flugan som flög in igenom tre av kossans magar, och lade sig för att sova i den fjärde. När flugan vaknade upp igen från sin sömn, då hade kossan gått sin väg.

Jag höll på att skriva gått sin kos, men det skulle ha blivit dumt.

Frank Heller bodde på Bornholm.

Jag tror jag ska besöka Bornholm snart, Borholm längtar efter mig.

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
det är precis så det är, ta riktig fart nästa gång du klipper så får du se :)
Hmm... Dammsugare är svårt som fan... Låt mig tänka lite ska jag se, jag är inte heller så förtjust i den aktiviteten.
Fast, jag läste något i en bok (om jag bara kan minnas vilken)där det drogs likheter mellan livets gång och dammkorn, det var något med zenbuddhism, jag ska se om jag hittar det igen. :)

Shirouz sa...

Hej Bad Gear,
åh, jag gillar det anslaget! Det är tamme sjutton poesi med humor i,helt suveränt! :)
Gått sin kos, och kanske flugan då hade tjurat?

Bornholm förresten, Jan Sigurd skriver mycket om Bornholm också, det är inte utan att jag blivit nyfiken på den ön, jag har bara sett den på avstånd, om du åker, ta foto och lägg upp på bloggen om du har tid, det vore värt att se.

Monica sa...

Åh, klippa gräs är härligt! Jag har en rätt trög handjagare så det är verkligen inte helt lätt här...men det är väldigt kul.
Har aldrig tänkt på det som grönt regn förut, men det låter vackert!

/Monica

Shirouz sa...

Hej Monica,
ja, visst är det! Och så blir det så fint sedan! :)
Jag läste härom dagen att handjagare valdes gärna av pedanter, något som roade mig ganska mycket, för pedant är jag normalt sett inte.
Min handjagare är lagom trög, så att man får ta i lite mellan varven.

Monica sa...

Men gud så kul, det är ju inte alls på de premisserna jag har valt gräsklippare! Jag är verkligen inte heller någon pedant. Gillar bara utmaningar i lagom grad. Och så hatar jag oväsen och avgaser...det är det sista jag vill ha i trädgården!

Go kväll

/Monica

Shirouz sa...

Hej Monica,
ja, det är utav samma skäl jag valt handjagare också :)