onsdag 20 maj 2009

Glad igen, ju!

Jag är ganska tjatig mellan varven, tror jag.
När jag väl börjat citera någon så hänger jag i som en klätterapa runt en gren, jag finner nya citat som passar precis på vad jag tänker.

Nu är det ju Lundell, som vi har märkt.
Dagens citat är från "Glad igen."

"Vinden kommer in från sydväst, jag sov ingenting i natt
För himlens alla stjärnor dom glimma mot mej som en outtömlig skatt
Och vindarna bar med sej dofter från ett fjärran hav
Och mitt hjärta det stod vidöppet och tog emot allt vad natten gav
Så kom hit, kom hit, kom hit
Kom till mej och dansa
Morgonen doftar vår
Och jag är glad igen."

Precis så.
Inte för att jag varit direkt ledsen sista tiden, men mycket tankar och funderingar, så mycket så jag känt mig som en kombination av Nalle Puh med honungsburken under armen och I-or som vandrar upp till sjön och tittar från ena hållet och sedan vankar till andra och säger "Nej, det var inte bättre från det hållet heller..." Eller vad det nu var han sa...
Men i alla fall, innan jag förirrar mig in i Tusenmilaskogen helt, just så, som "Glad igen" kan det kännas, en ovanligt mulen och regnig morgon.

För övrigt, det ter mig som närmast obegripligt att jag är ensam.
Ensam i den meningen om att gilla Lundell bland mina vänner.
Mina vänner som i övrigt har god smak, suckar, bistrar sig, stönar, åmar sig, dissar honom helt tveklöst, helt utan pardon.
Jag kan inte begripa att de inte ser vad jag ser, eller hör vad jag hör, kanske vi har olika tonlägen inställda i öronen?
Men även de vackraste stjärnorna glimmar ju lite svagare emellanåt, så jag har fördrag med dem.
Även om jag inte riktigt tycker att det ska utlösa en lavinstorm när jag försiktigt på mitt blyga-viol-sätt säger "Han kommer till Bergs slussar."
Något säger mig att ska jag gå så får jag gå själv.
Ensam.
Men ack, så missförstådd han är i min krets.
Det är ju tur att jag uppskattar honom för hela gänget.
Det är jag glad för.
Också!

Inga kommentarer: