fredag 15 maj 2009

Allvarligt rolig eller roligt allvarlig eller inte alls. Eller endera.

Det var ett tag sedan jag nämnde (eller tjatade kanske är mer korrekt...) käre gamle Kinky Friedman.
Saken är den att jag tänkt ett bra tag på en sak han säger i "Kill two birds and get stoned", jag har för mig att det är något om att man ska aldrig koppla ihop författaren med hans verk och dra paralleller.
I kort, så säger han väl att tror man att författare är som det de skriver så lär man bli besviken.

Vilket får mig att fundera på hur man överhuvudtaget kan fundera ens på att fundera på att försöka bilda en bild av någon som skriver fiction.
Jag menar, tänk hur många allvarliga människor som skrivit några av de roligaste böcker som finns.

Betyder det att de egentligen inte var så allvarliga eftersom de var så roliga?
Eller betyder det att egentligen så är det fullt möjligt att vara allvarligt rolig eller roligt allvarlig?
Eller betyder det att folk tror bara för att någon är rolig så ska de vara roliga jämt?
Eller tvärtom?
Eller att rolig går synonymt med trevlig?
Eller att allvarlig går hand i hand med trist?
Jag vet inte. Jag klurar på det...


Allt medan jag letade efter sidan där jag läste just det här han sa...
Just nu hittar jag det inte, men ett annat litet citat från boken,
"It's a fucked up world" said Fox "and sometimes you gotta just try to unfuck it."

Och så är det nog, tänker jag.
Medan jag letar vidare.

Inga kommentarer: