lördag 18 april 2009

Draåthelvetesmörgås!

Här tänkte jag skriva om mitt nya favorituttryck.
"Draåthelvetesmörgås"

Visst är det bra?

Det är något man serverar gästerna när man vill att de ska gå hem.
Jag läste det precis i en bok av Torsten Ehrenmark.

Draåthelvetesmörgås!
Underbart ord!

Men sedan tittade jag på dagens ord:

ANSPRÄKERSKA
f. [jfr ä. t. ansprecherin samt mnt. anspreker][0] (†) kvinna som väcker anspråk. Anspräkerska, Petitrix. Lex.Linc. (1640). Anspre­kerska. Dict. Hamb.(1700). –
jfr ANSPRÅK ANSPRÅKA.

Också ett fint ord!
Anspräkerska minsann!
Jag undrar jag om jag är en sådan.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Va är d för pålägg på en sån macka? Stickskinka? /Fimpen gör sej rolig, höhö/

Shirouz sa...

He he he!!! Och "leave-pastej" sa hon som kände sig svengelsk :)

Shirouz sa...

(vilket inom parentes skall uttalas med småskånsk accent så det låter som lieavepastej...)
Ja. Jag vet. Är jag så rolig så här tidigt på morgonen, ack, hur rolig ska jag inte vara ikväll. Efter lastbilsutställningen. :)

hg storm sa...

hehe..tycker många kvinnor skall bli anspräkerskor :)
hg storm

Baronessan sa...

Helt fantastiskt. Älskar Torsten E. Undrar bara vad det ska läggas på den mackan. Kan man samla sina gamla dammkorvar och lägga under pålägget kanske. Anspräkerska låter lite vasst tycker jag.

Shirouz sa...

Hej Hg Storm,
ja, det är inte utan jag tycker det med :)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
det gör jag med!
Absolut, dammkorvar, eller som jag läste hos Bitten änglatofflor (eller om det var änglavingar, jag minns inte riktigt) har absolut sin plats där, på smörgåsen. :)
Då får de ju både en smak av himmel och helvete på bildligt sätt på en gång så det torde ju vara den ultimata mackan. ;)
Ja, lite vasst låter det, jag gillar det :)

LordParzifal sa...

Ja devils eggs kanhända (ägg med peppar på som jag nyligen lärt mig kallas så fast jag alltid käkat denna draåthelvetemacka utan att veta det)

får checka glorian så man har skyddsmunderingen på

=P

Be well,
LPatrikWJ

Shirouz sa...

Hej Lord Parzifal,
absolut, devils eggs borde definitivt vara serverbart, jag tänker, med alla förslag så har vi ju nu nästan ett helt draåthelvetesmörgåsbord ;)