onsdag 4 mars 2009

"Är det vanilj i de där?"

Jag är så fruktansvärt glad över att ytterst få av mina vänner är riktigt kloka.
Igår, när vi äntrade stamkonditoriet började (sin vana trogen) min vän att fyra av ungefär hundra frågor om semlor till tjejen bakom disken.
"Hur många har ni sålt?" "Vilka går bäst?" och så vidare i all oändlighet, eftersom hon till naturen är en född frågare.
Tjejen bakom disken som är van vid oss svarade tålmodigt och sedan blev det tyst en liten stund medan vännen funderade över sitt val av småkakor.
Sedan säger vännen...

"Hör du du... Är det vanilj i de där semlorna?"
"Ja, vi tänkte göra något nytt så vi gjorde de där."
"Jaha. Det är klart, det är ju alltid roligt med något nytt."
"Jo, precis."
"Mhm... Har ni tänkt på att kanske byta ut grädden i semlorna?"
"Hmm... Nej...?"
"Jag menar, det är ju många som allergiska mot grädde..."
"Ja... Det är klart..."
"Ni kanske kunde byta ut det mot creme fraiche?"

Jag och tjejen bakom disken ekade unisont "Mot creme fraiche!?"
"Ja."
"???"
"Och lite gräslök och en sillbit! Så får ni en sillsemla! Det är nytänk om något!" strålade vännen.

6 kommentarer:

Baronessan sa...

Sillsemla till midsommar kanske ;-D

Cicki sa...

Det är sånt som kallas att ha en "rörlig" hjärna. Inte rörig utan så rörlig att den är full av kreativt tänkande. Sillsemla.......Wow....:-)

Shirouz sa...

Hej Baronessan,
jag vågar inte föreslå det för min vän, risken är för stor att jag får äta upp just en sådan och jag vet ta mej sjutton inte om jag har mina smaklökar till det priset.... :)

Shirouz sa...

Hej Cicki,
ja, det måste vara något sådant, va? Jag skulle aldrig ha kommit på blotta antydan till tanke på sillsemlor. Nu vet jag att jag aldrig kommer att kunna se på en semla utan att tänka "sillsemla" automatiskt. :)

Ika sa...

Fantastisk idé! Och jag utvecklar den; varför inte bygga själva semmelbullen av knäckebröd? Liksom en korg av hårdbröd!

Plötsligt är idén super ;-) *klurar vidare*

Shirouz sa...

Hej Ika,
hmm, nu börjar det faktiskt lika något, det här kan vara början på ett nytt revolutionerande sätt att äta sill! :)